[uppsalapendeln] Re: SV: Re: Kundgruppsdiskussion, restidsgaranti

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 04 Apr 2003 10:48:38 +0200

det jag också funderar på att ta upp är det faktum att ett inställt eller försenat tåg i högtrafik visserligen ofta kan "ersättas" av att man tar nästa tåg, som ju i o f s då kan gå
ganska snart efteråt ( t ex 7.23 om 7.15 är inställt/försenat, vilket på papperet bara genererar 15 minuters försening) - MEN det innebär ju alltsomoftast också att det tåg som går blir överfullt, folk får stå och trängas, sitta vid ytterdörrarna (vi har väl betalat för sittplatser...?), man kan inte jobba/läsa som man ev. hade tänkt göra, allmän otrivsel... Det borde också generera någon form av ersättning?

/F

Öhman Gustav wrote:

Ja, det är rimligt. Ersättning för värdebortfall är lite i mesta laget
för att vara realistiskt. (och framför allt svårt att avgöra)

Mitt förslag: Tjugo minuters försening eller mer: Ersätts med värdet av
en enkelbiljett.
En timmes försening eller mer: Ersättning för alternativ transport.
(Inklusive parkeringsavgift om man tar egen bil...)
Frågan är vad som är rimligt för de som redan sitter fast på ett tåg.
Det är ju inte så lätt att hoppa av och ta axi...

/Gustav

-----Ursprungligt meddelande----- Från: Dmitrij Sharapov [mailto:dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx] Skickat: fr 2003-04-04 10:25 Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx Kopia: Ämne: [uppsalapendeln] Re: Kundgruppsdiskussion, restidsgaranti

Mer än 20 minuter försening = hela biljettkostnad (80:-) tillbaka till
ALLA direkt vid ankomst.
Tåginställning: samma sak.
Det är det minsta man kan begära, tycker jag.

Enligt Juridiska enheten på SJ som jag har nöje att brevväxla med för
närvarande är:
"Rätt till ersättning för värdebortfall föreligger inte och inte heller
rätt till ersättning för blotta förekomsten av försening eller
tåginställelse."

MVH
Dmitrij