[uppsalapendeln] SV: Re: Focus

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Feb 2003 17:47:44 +0100

Fredrick,

> SLs pendeltåg (körda av Citypendeln) går ju numera ända in i
> Bålsta i C-län, så varför inte Knivsta?

Att de går till Bålsta är ingen höjdare för övriga tåg på sträckan eftersom det
orsakar förseningar. SL:s pendeltåg får köra max 120 eller 140 km/h beroende på
om någon äldre vagn är med i tåget. SJ:s tåg kör 160 eller 200 km/h. Mellan
Skavstaby (varifrån SL:s och SJ:S tåg delar spår) och Knivsta får SJ:s tåg köra
max 160 eller 175 km/h.

Däremot om SL införskaffade nya tåg skulle det kunna vara en möjlighet. Fast
man måste nog bygga om stationen i Knivsta i så fall, för den minnesbilden jag
har är att det inte går speciellt bra att vända tåg där som det ser ut nu. Det
finns inga extra spår för pendeltågen som i Märsta och vad jag kommer ihåg
finns det inga växlar på "stockholmssidan". Detta innebär att om man vänder i
Knivsta så blockerar man trafiken helt i ena riktningen i 20 minuter (förutsatt
att man vänder direkt och inte gör längre uppehåll än fem minuter).

> Roslagsbanan har årligen återkommande problem med halka vid
> lövfällningen.

Det har i och för sig alla tåg. Kommer det löv på spåret blir det glashalt.
Fast det kanske är fler lövträd i anslutning till Roslagsbanans spår.