[uppsalapendeln] SV: Re: FAQ behövs!

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Jun 2003 09:48:32 +0200

Precis.
I mitten av nittiotalet gick det inga gamla vagnar på uppsalapendeln. Då bestod
tågseten bara av "åttiotalsvagnar". Men istället för att beställa nya vagnar
*då* har man istället grävt djupare och djupare i förråden.
De reservtåg som finns är väl just de som nu tjänstgör som potempkinkulisser,
eller "världens långsammaste snabbtåg"?

Thomas.
Jag förstår mycket väl att man måste ha säkerhetsmarginaler i första hand, men
samtidigt är det märkligt hur säkerheten är väldigt viktig för att försvara hur
man gör idag, men plötsligt inte alls så viktig om den kräver förändringar.
Det är knappast hög säkerhet med vagnar som kan köras i full fart med öppna
dörrar.
Det är knappast hög säkerhet med hundratals stående passagerare i 160 km/h.
Det är knappast hög säkerhet att låta hundratals resenärer trängas på stockholm
centrals smalaste perrong. (det kommer hända en olycka där förr eller senare)
Men, som sagt. Säkerheten är plötsligt inte alls lika viktig när den kostar
pengar, som när den är ett försvar för något som inte fungerar.

/Gustav