[uppsalapendeln] Re: SV: Re: Angåend e SJ:s ko mmande inställda X2-a vgångar.

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 20 Feb 2003 09:45:26 +0100

jag ska träffa Michael Oscarsson (kd) nån gång närmaste tiden. Han sitter i riksdagen för Uppsala län, och han är den ende från vårt län som sitter i trafikutskottet, där han är suppleant med tågfrågor som specialitet.

Vi får försöka dra i alla trådar som finns, "E pluribus Unum". "Många bäckar små". "Droppen urholkar stenen". osv...

Skapa massiv tryck i Riksdagen och via kommunen att nåt radikalt måste ske. Överösa SJs kundtjänst med så mycket klagomål att den brakar ihop.
Se till att varenda gång SJ gör något "fel" (försenar tåg, lämnar dålig information, flår oss på orättvisa extraavgifter, osv osv osv) så överöses de av protester, och de lite mer "spektakulära" grejerna skickar vi till tidningar och SJs styrelse. Vi har ju media på vår sida...!

Kort sagt så måste det till "piskan och moroten" - det ska svida så in i skinnet att göra fel, så att göra rätt blir enda rimliga alterativet, även ur lönsamhetssynpunkt, men även för deras egen personliga del... Och det måste svida högre upp, det räcker abolut inte att skälla ut nån stackars konduktör, för han/hon kan föga göra.

Det vore naturligtvis guld att SAMTLIGA resenärer på ett försenat tåg omedelbart efteråt skickar in reklamationer. Tyvärr tror jag att det bara är fraktioner av passagerarna som gör det.

Kerstin, vet du nåt mer om killen i Örebro (var det väl?) och hans undersökningar om "gruppstämning"?

/F

Öhman Gustav wrote:

Instämmer fullständigt, men vad kan man göra?
/Gustav

-----Ursprungligt meddelande----- Från: Fredrick Beste [mailto:Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx] Skickat: to 2003-02-20 09:30 Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx Kopia: Ämne: [uppsalapendeln] Re: Angående SJ:s ko mmande inställda X2-a vgångar.

        det som återigen slår mig när det gäller den senaste nyheten om X200 är
        den _häpnadsväckande_ amatörmässigheten som finns i SJs företagsledning.

        "Hoppsan, det fattas visst en miljard i kassan".

        "Ojdå, nu måste visst alla tåg repareras, det var ju tråkigt, då kan vi
        ju inte köra några passagerare".

        "Nu måste vi ställa in lite tåg mellan Uppsala och Stockholm, för vi har
        inte råd att köra dem längre."

        Det är fullkomligt obegripligt att sånt här inkompetent ledarskap får
        fortsätta år efter år. Jag upprepar att om SJ hade varit ett
        konkurrensutsatt företag på den fria marknaden, hade de med nuvarande
        management-kompetens blivit frånåkta av samtliga konkurrenter och
        således konkurrsfärdiga för länge länge sedan.

        Vad blir nästa "överraskning" från SJ? Halvering av tågen på
        Stockholm-Uppsala? Chockhöjningar av biljettpriser? Nä, visst ja, sånt
        är ju inga överraskningar, för det sker ju hela tiden.

        /F

        b b wrote:

        > Precis, vi pendlar.... men....hade jag haft ett årskort på SJ och
        > pendlat med X2 från Uppsala till Stockholm så hade jag fått en månad
        > till, liksom mina kollegor som pendlar Göteborg-Stockholm.
        > Och skillnaden, varför det är så för den ene men inte för den andra,
        > den är det inte vi som skall förklara utan det är SJ:s jobb. För 30
        > 000 kr åker jag fritt vartsomhelst med SJ, för 20 400 åker jag endast
        > mellan Uppsala och Stockholm. Som vi tidigare konstaterat så är
        > Stockholm-Uppsala en fet kassako för SJ.
        >
        > Anser jag.
        >
        > / Bengt

Forsberg."