[uppsalapendeln] SV: Re 7,00 kommer nog aldrig gå 07,00

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 28 Aug 2003 12:15:45 +0200

Bengt,

> Kunde inte Connex fått vänta?

Uppsala är inget bra ställe att vänta på. Det finns inte så gott om plats. Står
de och tar upp ett spår kan det leda till att tåg på väg in till Uppsala (som
ska vända och gå mot Stockholm exempelvis) får stå utanför och vänta.

> Varför skall SJs kunder drabbas om nu Banverket har sådana
> stora banarbeten i Norrland att Connex inte kan hålla tiden?

Den här gången var det inte banarbeten som var den stora biten, utan de fick
stå och vänta på Upptåget strax norr om Uppsala.

SJ:s kunder drabbas eftersom man åker på samma spår. Blir ett tåg försenat så
drabbar det ofta även andra tåg, eftersom det är svårt att ta alternativa vägar
eller köra om. I det här fallet drabbades ett av SJ:s tåg och blev 12 minuter
sent. Övriga kom i tid, trots att situationen lätt kunnat leda till fler
förseningar. Men det är naturligtvis tråkigt för resenärerna som tog tåget som
blev försenat. Jag har själv haft ett tåg till Uppsala en gång som var i tid,
men som försenades med 20 minuter för att alla andra tåg skulle komma i tid. Så
tack vare det slapp tusentalet resenärer på de andra tågen bli försenade, och
det var ju bra, även om det inte kändes kul att jag blev försenad.