[uppsalapendeln] SV: Re: 7,00 kommer nog aldrig gå 07,00

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 25 Aug 2003 21:22:19 +0200

Bengt,

> Hur är det nu? Ett rätttidigt tåg skall prioriteras före ett
> försenat är SJs officiella inställning, vilket inte rimmar med
> Banverket Trafiks handlande idag.

Grundprincipen är sådan, men det går ju inte att slaviskt tillämpa den. Man
måste ju kunna vara flexibel och anpassa sig efter situationen.

Enda anledningen till att X2000-tåget var försenat till Uppsala var för övrigt
att Tågkompaniets tåg till Tierp kom iväg sent. Som jag tidigare har berättat
kan inte ett tåg åka förrän det har fått en viss sträcka framåt reserverad åt
sig (en så kallad tågväg). Förmodligen hade Tierpståget fått tågväg i tid, och
eftersom det är enkelspår i sex kilometer norrut från Uppsala innebär det att
inget annat tåg kan åka där förrän Tierpståget passerat. Så i och med att tåget
mot Tierp kom iväg sent fick X2000-tåget stå och vänta, trots att det var i
rätt tid.

Till Uppsala kom X2000-tåget 06.58 och det får köra i 200 km/h mot 7.00-tågets
maximala 160. Så det var väl egentligen inte så mycket att orda om. X2000 fick
åka före och kom iväg 07.00.

X2000-tåget anlände till Stockholm i rätt tid. 07.00-tåget var i rätt tid i
Rosersberg (strax efter Märsta) och höll tiden ända till Karlberg, då den sista
biten tog lite längre tid än det normalt skulle och slutresultatet blev en
minuts försening i Stockholm.