[uppsalapendeln] SV: Knivsta-elände

  • From: Sverker Nilsson <sverker.nilsson@xxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 2 Sep 2003 13:20:12 +0200

Egentligen håller jag med Håkan.
SJ tror att det är marknaden som skall styra priserna, därav de
oproportionerligt höga priserna från Knivsta.
Marknaden är dock en skum företeelse och skulle kanske kunna fungera så här:
En vanlig biljett Knivsta Uppsala kostar 45 kr eller 39 kr med Timrabatt.
Köpt på tåget kostar den 55 kr. Sannolikheten att hinna köpa biljett på
tåget är dock endast ca 30 % vid högtrafik (5-10 min/vagn, 2 konduktörer och
8 vagnar) och beror av hur många andra som köper biljett. Sedan kan man till
viss del påverka denna sannolikhet, Reginatågen har t.ex. ofta konduktör
bara i ena vagnen.

Min egen slutsats är: Köp inte trisslott - åk utan biljett och köp på tåget.
Det är lika spännande och vinstchansen är mycket större. På det sättet
klarar jag mig ofta långt under de 850 kr ett månadskort kostar.

En intressant egenskap hos marknaden är att ju fler som betalar på tåget,
desto billigare blir det (en mindre andel av de resande får betala).

/Sverker