[uppsalapendeln] SV: Det är ohållbart . . .

  • From: "SONJA NIMMERSTAM" <sonja.nimmerstam@xxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Jan 2003 21:04:56 +0100

Jag håller med dig fullständigt. Vad jag vill belysa är den idioti som kan råda
när ett tåg är inställt till Märsta.Det gäller även på morgonen från Uppsala
när 8.10 är inställt blir det 1 timmes väntan. Blixt Gordon kan komma med
bortförklaringar att de brukar sätta in en buss på Arlanda som går till Märsta.
De kan inte ens tala om var den bussen står någonstans. Det är ingen som med
mycket kort tid på sig kan springa runt på Arlanda och leta en buss (när de i
informationen inte ens kan tala varifrån bussen går, vad det står på bussen och
vilket bussbolag som kör) då väntar de hellre på nästa tåg. Detsamma gäller när
vi en gång fick ett taxikvitto utställt på taxi från Arlanda till Märsta
station. Vi var 5 pendlare som satte oss i en taxibil på Arlanda, jag lämnade
kvittot till föraren, när han hörde vart vi skulle vägrade han skjutsa oss, för
kort resa. Han ville ha längre körningar och dessutom debitera SJ, det var inte
alls populärt. Vi fick gå ur taxibilen och springa runt och krusa en massa
taxichaufförer för att de skulle skjutsa oss. Det tog minst lika lång tid som
att vänta på nästa tåg. Jag åker aldrig mer till Arlanda med en sådan
taxibiljett från SJ. Jag arbetar egentligen i en stab vid Karolinska sjukhuset
men har fått ett tjänsterum på Löwenströmska sjukhuset för att det skulle bli
enklare för mig att pendla (Uppsala-Märsta). Jag har talat med flera pendlare
som i datoriseringens tidevarv har fått sådana möjligheter att de har kunnat
flytta till en filial längs SLs pendlarbana. Dessutom vill jag tillägga att vid
"Löwet" är det flera anställda från Knivsta o Uppsala. Det är vårdpersonal som
ska hem på kvällstid samt helger, som läget är nu hämtar deras män dem, annars
skulle det inte gå..... (När de anställdes fick de info om att det var sådana
goda tågförbindelser)
/sn