[uppsalapendeln] SV: Ang: Re: Få förseningar?

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 5 Feb 2003 11:49:06 +0100

> 20.40 i går kväll avgick 21.25/21.30. Jag hade tänkt åka med 21.40, men
> när jag kom till centralen ungefär 21.20 var det senareannonserat till
> 21.50, vet inte hur dags det kom iväg, eftersom jag då hann med
> 20.40 . . .

21.40-tåget kom iväg 22.02. Anledningen var att det var sent till Hallsberg där
det vände och sedan råkade ut för ett växelfel på Årstabron.

20.40-tåget fick fel på hastighetsövervakningssystemet (ATC) i loket. Det ser
normalt till att tågen inte kan köra mot rött eller köra för fort. Vid fel på
det systemet får man köra maximalt 80 km/h. I Stockholm hade man möjlighet att
byta ut det felaktiga loket och man kunde sedan köra i ordinarie fart.

> Och i morse var 6.45 tio minuter sent in till Stockholm.

Anledningen var ett växelfel i Skavstaby (där spåren från Märsta respektive
Arlanda möts). För att spara tid och inte utsätta ditt tåg för den trasiga
växeln (vilket hade medfört större försening) valde man att skicka tåget på ett
annat spår fram till Häggvik. På detta spår får man dock inte köra lika fort
och man får samsas med SL:s pendeltåg, så därav förseningen.