[uppsalapendeln] SV: 16.30 från Cst i dag

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 5 Jun 2003 15:39:10 +0200

Bengt,

> Då kan man fråga sig, vad har hänt med talet om att alla tåg i tid
> behandlas före tåg som är sena?

I praktiken måste man göra undantag ibland för att inte orsaka än värre
förseningar. Säg t.ex. att ett morgontåg från Uppsala blir en minut sent för
att signalen krånglar precis när det ska iväg, och så kommer ett godståg som är
tio minuter före tiden. Ska man då släppa iväg godståget före persontåget? Ja,
persontåget är ju sent och godståget i tid. Resultat: Godståget i tid,
persontåget 20 minuter sent.

Om man istället låter det försenade persontåget gå före är både persontåget och
godståget i tid. Alltså får godståget vänta trots att det är i tid och det
andra tåget sent.

> Vad var då anledningen till att 16.27 fick gå före?

16.30-tåget går över Märsta, och för att komma till Märsta måste man byta spår
i Skavstaby. För att göra detta måste man bromsa ner hastigheten från 160 km/h
till minst 130, men helst 100 så det inte kränger till så kraftigt. Om något
tåg ligger strax bakom, som det skulle gjort i det här fallet, (med strax bakom
menar jag cirka fyra kilometer) kommer det också att bli tvunget att bromsa för
att hålla säkerhetsavståndet.

Alltså, låter man 16.30-tåget (över Märsta) köra före så kommer 16.27-tåget att
bli ytterligare försenat. Låter man istället 16.27-tåget köra före så kommer
båda tågen i rätt tid.

Rätt beslut fattades. 16.30-tåget var i rätt tid i Märsta. 16.27-tåget hade
minskat förseningen till endast två minuter i Arlanda.

Men så kommer vi till Myrbacken...

Här blir det aktuellt med jag berättade tidigare om tågvägar. En tågväg är ju
när man reserverat en bit av spåret för ett tåg. Ett tåg får inte åka om det
inte fått spåret framför sig reserverat åt sig. Och, när ett tåg fått en
sträcka reserverad för sig kan inget annat tåg köra där förrän tåget passerat.
Skulle det bli något fel kan man dock häva reservationen (lösa ut tågvägen),
men för att få göra det måste man först ha telefonkontakt med lokföraren på det
aktuella tåget. Därefter tar det tre minuter innan man kan reservera sträckan
för ett annat tåg.

Det som verkar ha hänt är att 16.27-tåget fått tågväg ända bort till Knivsta,
för att snabba upp hanteringen, så det inte ska bli några onödiga väntetider,
så inte tåget ska bli mer sent. Hade tåget inte stannat längre än det skulle på
Arlanda så hade det inte varit några problem. Då hade det passerat Myrbacken
innan 16.30-tåget kommit dit och båda tågen hade varit i tid i Uppsala.

Men, av någon anledning (för mig okänd) står 16.27-tåget tre minuter extra på
Arlanda C innan det åker vidare.