[uppsalapendeln] SJ:s SMS-tjänst brakade ihop

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 07 Feb 2003 18:00:51 +0100

http://www2.unt.se/avd/1,2883,MC=1-AV_ID=231140,00.html?from=read_more

Av:Marcus Ålsnäs
SJ:s SMS-tjänst med information om försenade och inställda Uppsalatåg som startade i måndags slog igen under tågkaoset på fredag morgon.
Mia Törn, SJ:s presschef i Mälardalen, beklagar att SJ blev tvungna att stänga tjänsten.
 Den startade i veckan. Det är ett test som vi genomför i tre månader. Sedan kommer vi att utvärdera tjänsten som idag omfattar mer än 350 personer.
Vad det var som hände är fortfarande oklart.
 Jag kan inte svara på varför vi inte fortsatte att skicka ut information. Vi ska ta tag i det på en gång. Sedan har det varit en hel del störningar på sträckan och vår personal måste förstås prioritera arbetet med att få trafiken att flyta som den ska.
UNT: Tror du att det här kan påverka förtroendet för SJ som företag? Det är därför vi vill vara tydliga med att det här är ett test. Vi är beredda på kritik.
UNT: Kan de som använde tjänsten i morse och fattade felaktiga beslut utifrån ert underlag räkna med ersättning?
 Det är som vanligt. De får vända sig till vår kundtjänst med en reklamation. Sedan får kundtjänst ta ställning i varje enskilt fall.
Hon anser själv att SMS-informationen har fungerat bra fram till fredag morgon. Hon har själv tjänsten i sin mobil.
 Jag har fått alla meddelanden som jag ska ha. Jag har valt att prenumerera på information om ett antal strategiska avgångar och det har funkat.
Däremot uppskattar hon om användarna som ingår i piloten hör av sig med synpunkter på tjänsten. Varje användare har ett eget login på SJ.s hemsida där de kan lämna synpunkter.
 Vi kan inte besvara allt, men vi kommer att ta till oss av de synpunkter vi får.

Inte helt nöjd
En av de som använt tjänsten är David Hakeberg och han är inte helt nöjd med tjänsten så här långt.
 På den korta tid jag har haft den har den haft vissa brister. Både igår och idag fick jag information rätt sent. När mitt tåg går 20 över och jag får information 25 över om att tåget ska gå halv har jag ju ingen användning av uppgiften. Då är jag redan på stationen.
 Får jag informationen en kvart innan och jag är på väg kan jag kanske ta det lite lugnare eller göra något annat på vägen.