[uppsalapendeln] Re: SJ svar

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 25 Feb 2003 10:14:12 +0100

Jag funderar på flera saker i samband med brev från SJ (
http://hem.fyristorg.com/sharapov/sj_svar.jpg )

1) Villkor de hänvisar till gäller fr o m december 2002. De kan ju inte gälla
retroaktivt, kan de? Om det fans 30 minuters regel  så borde den gälla de tåg
jag åberopat (10 kraftig försenade tåg och 17 inställda)

2) Att jag faktisk fick 50:- för ETT försenat tåg (har köpt biljett på tåget
och skickat originalet till SJ) tidigare i samma ärende bekräftar punkt 1)
eller har en annan handläggare gjort ett tjänstefel.

 3) Läser man ordagrand villkor de skickat och åberopar så står det: "om du p g
a inställda tåg och andra problem (klarspråk! D.) bara kan utnyttja t ex ett
månadskort för så få resor att du skulle ha tjänat på att köpa enkla biljetter
får du tillbaka en del (klarspråk igen! D.) av de pengar du förlorar." Har man
månadskort innebär detta enligt min tolkning följande:

Om vi antar att man gör ca 44 resor per månad så kan man betala ca 39:- per
resa om man köper månadskort för 1700:-  eller 69:-per resa om man köper
enkelresa via Timkort (kostand per månad 3033:-).

För att påstå att man känner på att köpa enkla resor behövs det att minst 20
tåg blir inställda eller det uppstår "andra problem" (t ex kraftiga
förseningar?)

44-20= 24;  24*69=1656:- (biligare än månadskort!)

Svårare är det att tillämpa regel på dem som inte har månadskort.

 Vad menas med kortkostnad på ett Timkort som man laddar då och då med olika
belopp? Är det 3033:- eller 300:-?  SJ regel "gäller alla former av periodiska
färdbevis" står det i villkor.

Hur räknar man i detta fall?

 69:- för resa om jag stämplar med tidigare laddad kort eller 76:- om jag köper
enkel biljett med hjälp av mitt Timkort varje gång jag åker.

För att jag börjar "tjäna" på att köpa vanliga biljetter räcker det att man
ställer in 5 tåg per månad.

44-5=39

39*76=2964:- vilket är billigare än 3033:-

Eller?

Finns det några jurister som pendlar?

PS

För övrigt så har jag skickar ordet "tåginställelse" till TV-programmet Värsta
språket som ett exempel på svenskas fullaste ord

DS