[uppsalapendeln] SJ mot nya servicebottenrekord

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 30 Jun 2003 21:56:11 +0200

Tomas Tydal skrev:

"Det har länge varit så. Om du tittar på X2000-avgångarna i tidtabellen står det "a" vid tiden för Uppsala på tågen norrifrån och "p" på tågen söderifrån. Tågen mot Stockholm stannar alltså bara i Uppsala för att släppa av folk, och är det inga som ska kliva av så stannar de inte utan kör bara förbi. På väg från Stockholm stannar de bara i Uppsala om det är någon som ska kliva på."

"Men om du nu med årskort kliver på/av ändå tycker ju inte jag det är något att tjafsa om. Du har ju betalt för resan, så det borde ju inte vara något snack."

Det intressanta är att man gör skillnad på folk och fä. De som har guldkort får åka lokalt med X 2000 mellan Uppsala och Stockholm men övriga kreti och pleti inte får. Har varit i kontakt med SJ:s medlemsservice för årskort/Commeo som var helt främmande för detta och ville veta när och på vilka tåg detta hände. Men jag ville inte hänga ut någon konduktör så det svaret gav jag inte. Tomas har också rätt i att de som har SJ årskort redan har betalat för resan och inte är något att tjafsa om. Men tydligen uppfattas vi som störande. Men faktum är att vi alltid lämnar en plats om den som bokat den dyker upp. Jag kräver självfallet ingen servering e.d. utan talar alltid om att jag bara skall till Uppsala. Men ofta erbjuds vi ändå något att dricka av den vänliga personalen. Jag brukar normalt inte ta X-2000, men när det tåg jag tänkt ta plötsligt är indraget eller rejält försenat så blir det X-2000. I villkoren på SJ hemsida sägs följande:

"Med Årskort Silver Plus reser du obegränsat på alla våra tåg under 12 månader i komfortkategorierna: X 2000 och InterCity 1 och 2 klass, nattågets Säng 2 och Säng 3 samt Bädd." Detta gäller tydligen inte för sträckan Uppsala-Stockholm utom för Årskort Guld.

Gustaf har ju rätt i fråga om Svealandsbanan kontra Uppsalapendeln. Det handlar om olika kundgrupper och SJ offrade Uppsalapendlarna när man hade ont om vagnar och drog in diverse Uppsalapendelavgångar som gick från Stockholm 10 över heltimme. I nåder fick vi tillbaka 2010 från Stockholm, tackar mjukast! Vi blev nedprioriterade helt enkelt. Detta är ju en mycket viktig fråga för oss pendlare.

Vi får se vad som händer.

Leif L