[uppsalapendeln] Re: Restidsgarantin

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 21 Jan 2004 15:09:18 +0100

kanske vi i nätverket skulle skriva ut en packe blanketter var och ha med oss på tågen, att dela ut
till våra kära medresenärer när SJ försenar?

/F

Håkan Rehn wrote:

Hej

Jag har just skickat iväg min första begäran om ersättning enligt den
nya restidsgarantin. Det gällde resa från Uppsala till Knivsta tisdag
20/1 med ordinarie avgångstid 18.10. Det tåget kom iväg från Uppsala ca
18.39.
Jag hoppas verkligen att många utnyttjar garantin nu när den till slut
införts. Men naturligtvis var SJ:s personal på det aktuella tåget noga
med att inte säga ett knyst om garantin - det skulle ju kunna innebära
att folk nyttjar den...
Jag skrev i går kväll också nedanstående e-post till SJ.

Restidsgarantin infördes 15/1. Då tycker man att SJ under den närmaste

tiden därefter borde ha intresse av att informera om denna nyinförda sevice till de viktigaste personerna för SJ, nämligen kunderna/resenärerna. Vad vore lämpligare än att dessutom göra detta när det faktiskt blir aktuellt för kunderna att kunna utnyttja
garantin?
Jag åkte med tåget från Uppsala till Knivsta den 20/1, ordinarie avgångstid 18.10. Tåget avgick från Uppsala ca 18.39, alltså gott och väl mer försenat än de 20 minuter som krävs för att restidsgarantin ska

gälla (restid på Uppsalapendeln är ju under en timme). På stationen var

högtalarinformationen om förseningen och spårbyte för ovanlighetens skull bra (dock ingenting om orsakerna), men varken där eller på tåget

sades ett pip om restidsgarantin. Personalen på tåget sa heller ingenting om att man beklagade förseningen, och vågade väl inte heller

ta sig igenom tåget för att kontrollera biljetterna, åtminstone inte i

min vagn. Det enda jag hörde från dem var "Knivsta nästa" i
högtaleriet.
Jag antar att SJ månar om goda kundrelationer och gärna vill marknadsföra sina tjänster och sin service, men ni är ärligt talat inte

särskilt bra på det området.
Varför gavs på tåget ingen information om förseningen eller om restidsgarantin?
Är det SJ:s policy att i sådana situationer "ligga lågt" och låta det vara helt upp till den enskilde resenärens initiativförmåga om han/hon

ska få veta hur restidsgarantin fungerar och om han/ska kunna utnyttja

den?

Jag har dessutom en praktisk fråga:
När jag betalat min resa med TiM-kort med "vanligaste resa" och alltså

bara hållit upp kortet mot en apparat utan att få någon utskriven biljett, måste jag då ta ut ett särskilt kontoutdrag snarast möjligt efter resan och bifoga det med reklamationen, eller hur ska jag göra?
Går det att få återbetalningen insatt på TiM-kortet?

Hälsningar
Håkan Rehn