[uppsalapendeln] Resegarantins återbetalningsbelopp

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 09 Feb 2004 21:57:43 +0000

Jag har nu fått mina två första värdebevis, båda på 44 kr. Det jag förundras över är hur man räknat fram beloppet. Vad jag vet så tager man månadsbeloppet och dividerar med 36.

Jag har ett kort i andra klass, Uppsala-Stockholm med Uppsalabuss. Detta kostar 1968 kr. Delar man det på 36 så blir det ca 54 kr.
Räknar man på enbart andra klass Uppsala Stockholm så kostar det 1700. Delar man det på 36 så blir det ca 47 kr.
Hur får jag då ihop 44 kr? Jo, genom att multiplicera 44 med 36 så får jag summan 1584 kr.

Hmmm, tänker man då. Är det som så att SJ av mina 1968 kr ger 384 kr till Uppsalabuss och att 1584 kr är det egentliga priset på sträckan?

Jag anser inte att man skall få ersättning för hela beloppet (1968 kr) eftersom en del går till buss, men man borde få ersättning efter vad lägsta priset för ett kort är (1700 kr), om inte annat borde SJ klargöra innan man köper kortet att det är på beloppet 1584 kr som går till SJ som man skall räkna återbetalningen på och inte de 384 kr till Uppsalabuss.

Är det fler som har sådana här kombinationer som inte går ihop?

/ Bengt

Hitta rätt på nätet med MSN Sök http://search.msn.se/