[uppsalapendeln] Priser och sommar

  • From: "Tobbe" <humanet@xxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 19 May 2004 16:57:28 +0200

Häromdagen köpte jag som vanligt ett månadskort, för att strax komma
på att jag blir borta 3 veckor framöver. Då jag inte hunnit börja
använda kortet löste SJ in det till sitt fulla värde men på förfrågan
fick jag veta att de räknar av 10% per dag, i fall man löser in det
efter första giltighetsdag, dvs kortet blir (i den meningen) värdelöst
efter 10 kalenderdagar. Så kan ju SJ göra om de vill, lite
inkonsistent dock att de enligt restidsgarantin ersätter en utebliven
resa med 1/40 del av värdet. Förmodligen räknar de med att man åker 20
dagar, tur och retur, och delar 1700 med 40 = 42,50 kr.

Så här i semestertider kan det vara värt att räkna lite lätt på hur
mycket man tänker åka, och under vilka tider. När det s.k. lågpriset
nu är 48 kr (38 kr om man har studeranderabatt) och ordinarie
automatpris 63 kr så blir det snart billigare att köpa enkelbiljetter
om man inte utnyttjar sitt pendelkort fullt ut. Efter höjningen med
200 kr i juni blir "pendelkortsrabatten" ännu mindre. Framför allt om
man kan åka under lågpristider.

Jag undrar om inte SJ skulle tjäna på att belöna sina trogna pendlare
bättre ... äh, skojade bara.

M v h
/torbjörn sjölund

Sent by Medscape Mail: Free Portable E-mail for Professionals on the Move
http://www.medscape.com