[uppsalapendeln] Re: Pendlare motas av tåg igen!

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 06 Aug 2003 15:50:26 +0200

Dmitrij!

Jo, det verkar som om konduktörerna nu börjat stå och passa vid ingången till förstaklassvagnen och fråga vart man skall åka. Det verkar faktiskt som om man särskilt inriktar sig på att fånga in årskortsinnehavare. Man behöver inte boka utan man svarar bara obokat när konduktören kommer, men då kan man inte göra anspråk på servering av mat o.d., eftersom den är dimensionerad efter antalet bokningar och med en liten extra marginal. Jag har bara svarat Uppsala, ingen service tack, det noteras av konduktören sedan reser man i lugn och ro till Uppsala resp. Stockholm. Det har hänt mig ett par gånger när jag åkt från Hudiksvall eller Gävle att maten tagit slut. Då får man ett tillgodokvitta på 50:-. Har ett sådant i plånboken just nu. Från Uppsala serveras för övrigt inget utan man får gå och hämta själv vid behov. De årskortspendlare som kräver service tycker jag gör fel. Men ofta erbjöds vi ändå kaffe eller något att dricka, vilket var trevligt så länge det varade. För en tid sedan när jag skulle åke X 2000 till Stockholm på morgonen hojtade konduktören till mig: "Inga påstigande här inte!" varför jag hojtade tillbaka "Jag har årskort" och han svarade: "Då är du välkommen". Så ibland finns det vettiga konduktörer också. Han hade inte fått några instruktioner om att kasta av årskortspendlare. Inte mycket till samordning där inte. De flesta konduktörerna nöjer sig med att påpeka att vi egentligen inte får åka med och går sedan vidare. Jag förstår dem, att vara SJ:s stormtrupper är inte deras plats i livet direkt.

Du har ju rätt, det finns ingen kontroll alls på Arlanda. Enligt uppgift skall årskortsinnehavare inte betala något extra till och från Arlanda och konduktörerna godtar kortet när jag åker från Arlanda efter att ha landat där. Även på X 2000. Men det kommer nog att ändras det också. Oftast åker jag med Svealandsbanan och än så länge räknas den väl inte som fjärrtåg trots att den går längre sträcka än tågen till Gävle.

Visste ni för övrigt att man kallar X 2000 för American Express eftersom tågen är sålda till ett amerikanskt finansbolag och sedan hyrda av SJ. SJ AB äger numera i stort sett ingenting.

Det tragiska är att när jag nu går på ett SJ-tåg, känner jag mig som något som katten släpat in, en icke önskvärd figur, vars pengar SJ gärna vill ha, men helst vill slippa i övrigt. I går kväll stod jag vid spår 18 kl. 2020 och väntade på att 2040 skulle komma in. Bredvid fanns ett X 2000 som skulle gå 2025. Förstaklassavdelningen var i stort sett tom. Men jag mådde illa av tanken att gå på tåget och utsättas för trakasserierna igen utan väntade snällt in Svealandsbanan 2040. Där var jag ensam passagerare i första klass. Efter 34 år som pendlare har jag hamnat där! Nu är jag mer ledsen än arg. Men vi fortsätter att utreda förutsättningarna för en grupptalan mot SJ.

Vsego chorosjego!

Leif Lagerstedt

At 11:34 06/08/2003 +0200, you wrote:

Hej!

Undrar hur det går till när man har SJ:s årskort?
Man behöver väl inte boka resan?
Måste man tala för konduktören var man tänker gå av?
Kan man inte bara visa kortet och låta bli att berätta om sina "hemska " planer att stiga av vid Uppsala?
Jag skulle nog ALDRIG kliva av tåget om jag haft årskort! Det skulle vara intressant med polisens agerande.

För övrig så finns det en massa tåg som stannar på Arlanda endast för påstigande eller avstigande, men ingen bryr sig om det, folk kliver av och kliver på hur som helst.

MVH
Dmitrij