[uppsalapendeln] Re: Pendlare motas av tåg igen!

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 05 Aug 2003 20:57:52 +0000

Läser man villkoren så står det så, det vet jag.

Men..... till detta men... jag kan inte boka en Affärsbiljett Plus från Halmstad till Uppsala där avgången 16.27 ingår som en delsträcka, trots att jag vet att det finns ett tåg som går. Och det är enbart för att den avgången endast har uppehåll i Uppsala för påstigande.
Du kan exempelvis inte åka direktåget Ua-Cst och kliva av i Knivsta, bara för att stationen ligger på vägen. Långsökt? Javisst, men för att ställa det i relation till något.
Liknande tillämpas ofta på X2 när det passerar Södertälje på vägen från Cst till Gbg.

SJ kommer bara att hänvisa till att i tidtabellen för nämnda tåg ingår bara stopp för påstigande, ej avstigande. Det framgår av "avtalet" du och SJ ingår när du kliver på tåget. Vem vet, de kanske håller kvar dig ombord tills Gävle, i värsta fall?

Självfallet skall det även gälla de som innehar Årskort Guld. Men jag tror som så att konduktören inte "vågar" säga mot någon som uppvisar ett guldkort, och en del inte bryr sig om att påtala för resenären att det inte är avstigning i Ua.

Att SJ AB är ett företag i sönderfall det håller jag med om. Dess existens och andra alternativ debateras ofta flitigt på olika debattsidor på nätet.

Tydal, finns du kvar där ute i c-rymden? Har du något mer om det här med stopp enbart för av- erller påstigningar?

/ Bengt

From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Re: Pendlare motas av  tåg igen!
Date: Tue, 05 Aug 2003 22:18:01 +0200

Nej, i villkoren för årskort på SJ:s hemsida anges "Med årskort Silver Plus reser du obegränsat på alla våra tåg under 12 månader i konfortkategorierna: X 2000 och Intercity 1 och 2 klass, nattåget Säng 2 och Säng 3 samt Bädd" Obegränsat och alla våra tåg, inga undantag här inte. Motsvarande anges för årspendlarkortet: "SJ årspendlarkort berättigar till obegränsat antal resor i den klass och på den sträcka som anges på årsmärke". Dessutom tillåter man att de som innehar Årskort Guld (det dyraste à 65 000 kr) åker med fjärrtågen mellan Uppsala och Stockholm. Man skiljer alltså på folk och fä här. SJ bryter ett avtal och det kommer vi inte att acceptera.

På mig verkar det som om SJ är dåligt samordnat internt. Bäckström säger att visst får vi åka X 2000 o.s.v. men i praktiken är det inte så. Jag tror att olika avdelningar (affärsområden) inte samordnat sig och att X 2000-gänget inte gillar att Uppsalapendlare åker med dem eftersom de då inte får några intäkter. TIM-folket vill naturligtvis inte betala X 2000-folket och de vanliga IC-tågsgänget sitter fast mellan dessa. Förmodligen tecken på en organisation i sönderfall som känner sig belägrad, en bunkermentalitet. Det intressant är ju att de får inga fler intäkter av att utestänga pendlarna. Men i internbokföringen ser det kanske bättre ut.

Jag har begärt exakt besked om vilken bestämmelse de åberopar, sedan får vi se hur den rättsliga proceduren läggs upp. Som svar fick jag bara att de måste höra med sin juridiska avdelning först. Vet de inte vad de åberopar? Varför skall SJ alltid lyckas med att komma i konflikt med sina kunder, de behandlar oss som klienter? Jag har 34 års erfarenhet av SJ som Uppsalapendlare och resenär på övriga linjer och ännu har de inte överträffat någon förväntning, men ofta tvärtom. Erfarenheterna av hur de behandlade vår tidigare förening PUST var inte uppmuntrande, i början hyfsat sedan nonchalans.

Leif Lagerstedt

At 16:02 05/08/2003 +0000, you wrote:

Hej !

Jag har funderat några dagar på detta och kommit fram till en slutsats. Jag brukar aldrig försvara SJ men här är jag nog tvungen att göra det, för det verkar som om de har rätt.

Detta tåg 68, avg 16.27, fanns tidigare med i TIM-trafikens tidtabell. Så gör det inte numera.
Tittar man på www.tagplus.se, tidtabell 42, så ser man att det endast gör uppehåll i Uppsala för påstigande.
Jag kan mycket väl förstå om "konduktören" motar av de som avser resa mellan Cst och Ua, då man endast stannar i Uppsala för påstigande.

Söker man på resor Cst-Ua eller kanske Halmstad-Uppsala så får man ej upp den här avgången från Cst.

Jag anser att SJ AB i det här fallet har rätt, för de har i tidtabellen annonserat ut det med ett litet "p" vid ankomsttiden i Ua.

Att man sedan tar bort den här avgången för Uppsalapendlarna är väl en helt annan fråga.

/ Bengt

From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Pendlare motas av tåg igen!
Date: Wed, 30 Jul 2003 21:05:48 +0200

Idag hände det igen. Några pendlare som idag ville åka med tåg 68 (avg. 1627) vägrades tillträde av en mycket agressiv och upphetsat konduktör. Han verkade villig att ta till våld. Det var pendlare med årskort SJ eller årskort Uppsala-Stockholm. Klagomål lämnades in till kundtjänsten på Uppsala C och jag har skrivit en ilsken inlaga till SJ kundtjänst centralt. Men de bryr sig nog inte.

Jag och flera andra är verkligen rejält ilskna över att behandlas som fripassagerare av SJ. Använder mitt 34:e årskort (Silver Plus) och utsätts för detta. De ansvariga på SJ borde motas fram till svarta tavlan och tvingas skriva ordet KUNDVÅRD tvåhundra gånger.
Förmodligen är det dags att lämna in en stämningsansökan mot SJ för att de bryter mot det avtal de ingått. Det finns inga begränsningar i rätten att åka med SJ i årskortsreglerna. Vi funderar på detta just nu.

Fast det gäller väl att skynda på för det kanske inte finns något SJ längre fram i höst. Skulle Europeiska kommissionen säga nej till regeringens stöd så blir det likvidation. Det är förmodligen ett brott mot EG:s konkurrensregler.

Leif Lagerstedt

_________________________________________________________________ Lättare att hitta drömresan med MSN Resor http://www.msn.se/resor/

_________________________________________________________________ Hitta rätt köpare på MSN Köp & Sälj http://www.msn.se/koposalj