[uppsalapendeln] Re: Pendlare motas av tåg igen!

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 05 Aug 2003 16:02:34 +0000

Hej !

Jag har funderat några dagar på detta och kommit fram till en slutsats. Jag brukar aldrig försvara SJ men här är jag nog tvungen att göra det, för det verkar som om de har rätt.

Detta tåg 68, avg 16.27, fanns tidigare med i TIM-trafikens tidtabell. Så gör det inte numera.
Tittar man på www.tagplus.se, tidtabell 42, så ser man att det endast gör uppehåll i Uppsala för påstigande.
Jag kan mycket väl förstå om "konduktören" motar av de som avser resa mellan Cst och Ua, då man endast stannar i Uppsala för påstigande.

Söker man på resor Cst-Ua eller kanske Halmstad-Uppsala så får man ej upp den här avgången från Cst.

Jag anser att SJ AB i det här fallet har rätt, för de har i tidtabellen annonserat ut det med ett litet "p" vid ankomsttiden i Ua.

Att man sedan tar bort den här avgången för Uppsalapendlarna är väl en helt annan fråga.

/ Bengt

From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Pendlare motas av tåg igen!
Date: Wed, 30 Jul 2003 21:05:48 +0200

Idag hände det igen. Några pendlare som idag ville åka med tåg 68 (avg. 1627) vägrades tillträde av en mycket agressiv och upphetsat konduktör. Han verkade villig att ta till våld. Det var pendlare med årskort SJ eller årskort Uppsala-Stockholm. Klagomål lämnades in till kundtjänsten på Uppsala C och jag har skrivit en ilsken inlaga till SJ kundtjänst centralt. Men de bryr sig nog inte.

Jag och flera andra är verkligen rejält ilskna över att behandlas som fripassagerare av SJ. Använder mitt 34:e årskort (Silver Plus) och utsätts för detta. De ansvariga på SJ borde motas fram till svarta tavlan och tvingas skriva ordet KUNDVÅRD tvåhundra gånger.
Förmodligen är det dags att lämna in en stämningsansökan mot SJ för att de bryter mot det avtal de ingått. Det finns inga begränsningar i rätten att åka med SJ i årskortsreglerna. Vi funderar på detta just nu.

Fast det gäller väl att skynda på för det kanske inte finns något SJ längre fram i höst. Skulle Europeiska kommissionen säga nej till regeringens stöd så blir det likvidation. Det är förmodligen ett brott mot EG:s konkurrensregler.

Leif Lagerstedt

_________________________________________________________________ Lättare att hitta drömresan med MSN Resor http://www.msn.se/resor/