[uppsalapendeln] Re: Pendlare motas av tåg igen!

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 31 Jul 2003 08:32:15 +0200

det är frestande att citera Michael Douglas' roll i filmen "Falling Down", när han på en hamburgerbar vägras äta frukost kl. 11.02 eftersom frukosten enligt skyltarna bara serveras till kl. 11.00:
"Have you heard the expression 'the customer is always right'?"
"Yes...?"
"Well, here I am!"

16.27 är borttaget ur tidtabellen för oss med vanliga månadskort, men jag har förstått att årskortsinnehavarna får ta vilket tåg som helst, även X2000, mellan UA och Sthlm? C-länsriksdagsmannen Mikael Oscarsson (kd), gör så (tar X2000 alltså), berättade han när vi träffades om tågproblemen i våras.

Vore det inte allra enklast för samtliga inblandade, inklusive SJ som koncern (utan en massa löjliga indelningar i divisioner och sånt), att låta folk med pendlarkort mellan punkt A och B åka med alla tänkbara tåg som SJ kör mellan A och B, oavsett tågtyper osv? På X2000 skulle vi utan sittplatsbiljetter då helt sonika bara få sitta i mån av plats, men det tror jag att man kan acceptera. Att slänga folk av tågen måste vara SÄMSTA MÖJLIGA behandling av sina kunder, rena Sovjet-fasonerna!! Hur tusan kan man ens komma på tanken att behandla sina resenärer på det viset?

/F

Leif Lagerstedt wrote:

Idag hände det igen. Några pendlare som idag ville åka med tåg 68 (avg. 1627) vägrades tillträde av en mycket agressiv och upphetsat konduktör. Han verkade villig att ta till våld. Det var pendlare med årskort SJ eller årskort Uppsala-Stockholm. Klagomål lämnades in till kundtjänsten på Uppsala C och jag har skrivit en ilsken inlaga till SJ kundtjänst centralt. Men de bryr sig nog inte.

Jag och flera andra är verkligen rejält ilskna över att behandlas som fripassagerare av SJ. Använder mitt 34:e årskort (Silver Plus) och utsätts för detta. De ansvariga på SJ borde motas fram till svarta tavlan och tvingas skriva ordet KUNDVÅRD tvåhundra gånger.
Förmodligen är det dags att lämna in en stämningsansökan mot SJ för att de bryter mot det avtal de ingått. Det finns inga begränsningar i rätten att åka med SJ i årskortsreglerna. Vi funderar på detta just nu.

Fast det gäller väl att skynda på för det kanske inte finns något SJ längre fram i höst. Skulle Europeiska kommissionen säga nej till regeringens stöd så blir det likvidation. Det är förmodligen ett brott mot EG:s konkurrensregler.

Leif Lagerstedt