[uppsalapendeln] Pendlare motas av tåg igen!

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 30 Jul 2003 21:05:48 +0200

Idag hände det igen. Några pendlare som idag ville åka med tåg 68 (avg. 1627) vägrades tillträde av en mycket agressiv och upphetsat konduktör. Han verkade villig att ta till våld. Det var pendlare med årskort SJ eller årskort Uppsala-Stockholm. Klagomål lämnades in till kundtjänsten på Uppsala C och jag har skrivit en ilsken inlaga till SJ kundtjänst centralt. Men de bryr sig nog inte.

Jag och flera andra är verkligen rejält ilskna över att behandlas som fripassagerare av SJ. Använder mitt 34:e årskort (Silver Plus) och utsätts för detta. De ansvariga på SJ borde motas fram till svarta tavlan och tvingas skriva ordet KUNDVÅRD tvåhundra gånger.
Förmodligen är det dags att lämna in en stämningsansökan mot SJ för att de bryter mot det avtal de ingått. Det finns inga begränsningar i rätten att åka med SJ i årskortsreglerna. Vi funderar på detta just nu.

Fast det gäller väl att skynda på för det kanske inte finns något SJ längre fram i höst. Skulle Europeiska kommissionen säga nej till regeringens stöd så blir det likvidation. Det är förmodligen ett brott mot EG:s konkurrensregler.

Leif Lagerstedt