[uppsalapendeln] Re: Ombordansvarig

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 12 Sep 2003 11:04:02 +0000

Vad jag förstår av SJs nya koncept är att föraren skall vara den säkerhetsansvarige ombord. Övrig personal skall bara ha utbildning i nöd och evakuering. Det skall till detta vara färre ombord på tågen.

Det rimmar illa med vad Thomas skriver nedan. Jag känner nästan att vår säkerhet och trygghet är hotad vid SJs besparingar.

/ Bengt

From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
Subject: [uppsalapendeln] SV: [uppsalapendeln] SV: =?iso-8859-1?Q?SV? =?ISO-8859-1?Q=3Fiso-8859-1=3FQ=3F:=5F[uppsalapendeln]=5FRe:=5FNu=5Fm=E5ste=5Fpendla=3F?= =?iso-8859-1?Q?rnätve??Date: Fri, 12 Sep 2003 12:06:19 +0200
Date: Fri, 12 Sep 2003 05:04:58 -0500 (EST)

OK, jag förstår tanken.
Men vad innebär "att ansvara för resenärernas säkerhet" i praktiken?
Man kan ju uppenbarligen skicka iväg långa tågsätt fyllda till bristningsgränsen, där ingen ombordansvarig kan göra ett dyft för passagerarnas säkerhet. (Inte ens ta sig fram för att kontrollera biljetter)
Är det verkligen en större säkerhetsrisk att släppa iväg direkttåg med bara lokförare?
OBS, jag ifrågasätter inte att SJ följer gällande regler. Bara hur reglerna är skrivna.
/Gustav