[uppsalapendeln] Re: Oaviserad prishöjning IGEN!

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 06 Nov 2002 08:36:03 +0100

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_3006421.asp    idag:

SJ tar betalt för avbokning av biljett
På bokningsskärmarna är SJ:s tåg mer fullbokade än någonsin. Men det är
en chimär. Många vagnar rullar halvtomma eftersom bokade biljetter inte
utnyttjas.
Nu har SJ ledsnat på att passagerarna inte löser ut bokade biljetter.
Och också på att många ombokningsbara biljetter kan återlämnas mot full
betalning. Med hjälp av Ronny Hörstrand, butiksområdeschef på SJ, kan
SvD reda ut de nya reglerna, biljett för biljett:
Förköpsbiljett. Måste avbokas sju dagar före avgång. Kunden får tillbaka
hela biljettens pris utom 75 kronor, vilket är den nya
återbetalningsavgiften.
Helgbiljett. Måste avbokas senast dagen före avgång. Återköps minus nya
avgiften på 75 kronor.
Sistaminutenbiljett. Kan inte länge bokas utan måste köpas samma dag.
Återköps inte.
Normalprisbiljett. Kan avbokas fram till tågets avgång. Återköps minus
nya avgiften på 75 kronor.
Obokad biljett. Giltig en dag utan platsbiljett, dock ej på X2000. Måste
avbokas senast dagen före avgång. Återköps minus nya avgiften på 75 kronor.

Affärsbiljett. Av- och ombokningsbar även efter avgång. Ingen
återbetalningsavgift.
SJ förklarar det nya systemet med att man vill ge fler möjligheten att
resa till ett lägre pris. De nya reglerna gynnar dem som "verkligen vill
åka".
För billiga biljetter under 75 kronor innebär det att man inte längre
får tillbaka några pengar. Biljetten kan lika gärna kastas om man inte
tänker utnyttja den.
- Men återbetalningsavgiften kan aldrig blir högre än biljettens pris.
Kostar den 40 kronor, blir avgiften 40 kronor.
Du ser ingen risk med det nya systemet?
- Jo, om vi är otydliga så att kunden känner sig besviken när vi tar ut
avgiften. Då kan det bli diskussioner och badwill för SJ, säger Ronny
Hörstrand.
Han anser dock att reglerna kommer att minska SJ:s dubbla administrativa
kostnader för bokning och avbokning.
Samtidigt höjer nu SJ också biljettpriserna på vissa sträckor med mellan
fyra och femton procent. Exempelvis blir en affärsbiljett på sträckan
Stockholm-Göteborg 100 kronor dyrare.

Björn Hygstedt