[uppsalapendeln] Re: Oaviserad prishöjning IGEN!

  • From: sarasundquist.privat <sarasundquist@xxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 05 Nov 2002 16:44:52 +0100

OK, alltid något, men nog är det väl lite anmärkningsvärt att de inte
informerar lite tydligare, genom sina egna kanaler?

/Sura

-------------------
> jodå, det stod i UNT för nån vecka sedan om den där
prishöjningen....

> Minns att SJ då sade att "den drabbar inte pendlarna" eftrersom de
> (vågade?) höja priset på månadskorten...
> Det kanske är ett tecken på att pendlarnätverket ändå  har betydelse
och
> att de inte gillar dålig publicitet?
> Skälet denna gång "Sj befinner sig i en utsatt situation"...
>
> Hmmmm.....?????
>

> Vad kostar Swebus? Är det fortfarande 28 kr/enkelresan med
5-klippskort
> och 40 kr utan för UA-STHLM?
>

> Så här stod det i UNT:
>
> Publiceringsdatum: 021019 Avdelning: Ekonomi Sida: A09

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h0>
>     SJ höjer priset för enkel biljett
>

>         Avgift införs för rabattkort

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h1>
> [...]
procent.
> Samtidigt sätts ett pris på rabattkorten, som tidigare varit gratis.
> Kommunikationer
>
> Dagens pris på 70 kronor för en enkel, obokad biljett i högtrafik
mellan
> Stockholm och Uppsala kommer att kosta 80 kronor efter den 5
november.

> Prishöjningen är en del i ett större åtgärdsprogram som träder i
kraft
> den 5 november. De flesta detaljer har att göra med att det ska bli
> svårare att strunta i bokade biljetter, genom att en avgift på 75

etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h2>
> SJ redogör för dessa detaljer på sin hemsida, där de också
garanterar
> att priset för pendlare med månads- eller rabattkort inte kommer att

> påverkas. Vad de inte offentliggjort är att efter 5 november kommer
en
> avgift för rabattkort (de så kallade TiM-korten) att tas ut.
>
> "Dra åt tumskruvarna"
>
> - När folk slarvar bort sina kort måste man dra åt tumskruvarna för
att
> de ska skärpa sig, säger en person inom

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h3>
> SJ till UNT. Korten kommer i fortsättningen att kosta 30 kronor.
>
> Chefen för Uppsalapendeln Christina Gordon, uttrycker sig lite mer
> nyanserat.
>
> - Det är inget konstigt med det här. De flesta företag gör redan så
här
> i dag, eftersom många ser korten som slit och släng.
>
> När det gäller höjningen av biljettpriset på sträckan
Stockholm-Uppsala
> säger hon att hon förstår att det kan uppfattas som negativt,
eftersom
> kritiken är hård mot hur

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h4>
> SJ sköter trafiken.
>
> - Det här beslutet ar fattat av

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h5>
> SJ AB. Vi har försökt hålla emot så mycket vi kan men alla måste dra

> sitt strå till stacken eftersom

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h6>
> SJbefinner sig i en utsatt situation.
>
> Hon betonar att

<http://193.44.241.228/netacgi/nph-brs.exe?pg1=ALL&op1=vid&d=untw&u=/n
etahtml/untt1.html&f=G&s2=&l=50&r=9&p=1=&s1=SJ#h7>
> SJ inte höjer några priser för dem med månadskort.
>
> - Vi vill att våra trognaste resenärer ska slippa det här.
>
> Men när kommer det en höjning av priset på månadskort?
>
> - Någon sådan finns inte inplanerad alls, säger Christina Gordon.
>
> Förutom sträckan Uppsala-Stockholm höjs priserna på resor mellan i
> princip alla större städer i landet. Största höjningen, 100 kronor,
sker
> på sträckan Stockholm-Göteborg.
>

> /F

prishöjningstillfällena.