[uppsalapendeln] Re: Nya TiM-korten

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 11 Nov 2005 15:12:24 +0000

Hej!

Om jag köper en pappersbiljett för min resa från Uppsala till Göteborg och glömmer den hemma lär jag inte kunna hänvisa till den när konduktören kommer (om jag nu inte har bokningsnummer osv). Det är väl ungefär vad som gäller vid TIM-korten. Glömmer jag stämpla kan jag inte hänvisa till att jag har ett kort.
Principen är väl den samma på SL. Jag lär bli bötfälld om jag plankar in och inte har med mitt kort även om jag har betalt för det. På nattklubben blir jag utkastad om jag inte har den där lilla stämplen på handen även om jag har betalt. Sätter jag inte på skattekvittot på bilen när det har kommit kan en nitisk polis säkert bötfälla mig för det, även om jag betalt.

Nu använder jag mitt plast-TIM-kort så lite då jag har kombinationen US-SJ-SL och följdaktligen tvingas ha en pappersremsa och papperskort (som tillråga på allt ibland har förmågan att lämna sin plastficka). Men jag ser fram emot den dagen då jag har ett kort att stämpla/visera.

Ser man "stämplingen" av kortet i utvecklingen framåt så kan ju SJ kanske använda sig av det när det gäller restidsgarantin. Det kanske då räcker med att man meddelar kortnummer och avgång via webben så kan SJ se att man varit med på den aktuella avgången som är försenad och med automatik kan sätta in ett belopp på kortet. Den som lever får se....

/ Bengt K

From: ap@xxxxxxxxxxxxxxx
To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [uppsalapendeln] Ang. Re: Nya TiM-korten
Date: Fri, 11 Nov 2005 15:53:12 +0100

Hej,
vill bara klargöra att det jag har bett Konsumentverket titta på är just
det Torbjörn påpekar, det vill säga huruvida SJ har rätt att bötfälla för
något man redan har betalt för. Det gäller alltså enbart de nya månads
korten och enbart SJ, inget annat.
Plastkortens vara eller icke vara har jag i övrigt ingen åsikt om. Men nog
borde det väl vara tekniskt möjligt att ladda plastkortet med ett
månadskort utan att behöva registrera det varje gång? En registrering vid
periodens början låter väl rimligt, men sen är det dags att koppla in
sval- och frysfunktionen tycker man ...
Trevlig helg!

/Agneta

Torbjörn Sjölund <torbjorn@xxxxxxxxxxxxxxx>
Sänt av: uppsalapendeln-bounce@xxxxxxxxxxxxx
2005-11-11 15:40

Till
anders.s.eriksson@xxxxxx, uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
Kopia

Ärende
[uppsalapendeln] Re: Nya TiM-korten

Tack för värdefull info. Dock har det i svaren blivit viss avdrift från grundfrågan - att SJ bötfäller för något kunderna redan har betalat för. Det låter som att tekniken är så utvecklad att om viljan fanns hos SJ så skulle plastkorten kunna laddas med samma info som pappersremsan har, dvs utan aktivering vid terminal, för de kunder som så önskar. Vill man i stället ha ett 10 resorskort som kräver aktivering så borde man kunna få det. Varför spela ut olika alternativ mot varandra när de skulle kunna fungera tillsammans?

Problemet är inte den tekniska förändringen utan hur tekniken används; här
verkar det snarare som ett underutnyttjande av ny teknik. Det här
kylskåpet har både frys- och svalfunktion, om man vill utnyttja det
förstås ;)

Trevlig helg!
/torbjörn sjölund

anders.s.eriksson@xxxxxx wrote:
Du har helt rätt - sl kommer att införa denna typ av kort om ca 1 år. SJ:s
kort kommer då att fugnera både på tåg och inom sl nätet. SL har precis
varit i hong kong för att se att det fungerar utmärkt. Något som kan
fungera i Hong Kongs rusningstrafik borde fungera på uppsala central...

Var inte rädd för förändringar - ingen lagar mat över öppen spis och är
rädd för elspisen idag. När kylskåpen kom var folk rädda och förstod inte
fördelen med dem - is-skåpen hade alltid fungerat bra...

Trevlig helg!

Anders

Anders Eriksson
Kontorschef 5274
SEB  NRPB
Telefon +46-08-131781 Mobil +46-0708864364 Fax +46-08-6190611
Växel +46-(0)771-365365
Postadress 106 40 STOCKHOLM
Besöksadress Rålambsvägen 17
E-post anders.s.eriksson@xxxxxx
www.seb.se
Fakturaadress: SEB Fakturabetalningar ST S4, 106 40 Stockholm

-----Ursprungligt meddelande----- Från: uppsalapendeln-bounce@xxxxxxxxxxxxx [ mailto:uppsalapendeln-bounce@xxxxxxxxxxxxx] För b b Skickat: den 11 november 2005 12:51 Till: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx Ämne: [uppsalapendeln] Re: Nya TiM-korten

Hej!

Är det inte som så att SJ ligger några år före övriga trafikbolag i
Mälardalen? Stadstrafiken i Uppsala har sitt kort, länstrafiken sitt, SL
har
sitt papperskort. SL-kortet kommer att försvinna i framtiden och ersättas
med kort liknande TIM-kortet (se
http://sl.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFindSV.cfg&host_id=42&page_id=858&query=kort&hiword=kort%20KORTA%20KORTARE%20KORTAS%20KORTEN%20KORTET%20KORTETS%20KORTHET%20

).
Likadant är det hos UL/Uppsalabuss. Där kommer det att införas ett
likadant
kort.

Målsättningen med detta är att kunna använda _ETT_ kort för hela resan
från
bussen du kliver på i Årsta till tunnelbanan du kliver av vid Globen.
Att det sedan kostar att införa, att det tar tid, att det under en tid
finns
olika varianter osv osv, är nog något vi får dras med. Jag tror i alla
fall
på lösningen med ett kort i hela Mälardalen, oavsett var det köps.

I Danmark har man provat ett system där man stämplar sitt kort när man
börjar och slutar resan, oavsett på vilket sätt man reser (kombination
buss/tåg/buss etc). Då skulle just den resan med den kostnaden det innebar

dras från kortet. Optimalt, tycker jag.

/ Bengt K

From: ap@xxxxxxxxxxxxxxx To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx Subject: [uppsalapendeln] Nya TiM-korten Date: Tue, 8 Nov 2005 20:25:58 +0100

Någon som vet orsaken till de nya pendelkorten? Jag skulle köpa ett nytt månadskort för sträckan Uppsala-Stockholm häromdan och fick veta att papperskvittona är borta. I stället är det nu plastkort som gäller, kort som måste registreras i TiM-automaten före ombordstigning. Registrerar man inte sitt kort åker man på att betala en ny resa - trots att man betalt för ett månadskort med obegränsat antal resor. Jag fattar ingenting. Vaf ... men ... men jag har ju betalt för ett månadskort, varför måste jag då registrera varje resa och hur i hela världen kommer det sig att jag får böta om jag inte gör det? Nån annan som också förundras över detta? Nån som vet vad logiken är? Nån mer som fattar noll eller är det bara jag som missat nån supersmart poäng?

/Agneta