[uppsalapendeln] Nu måste pendlarnätverket agera!!

  • From: anders.s.eriksson@xxxxxx
  • To: maria.westman@xxxxx, uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx,mats.wihelmsson@xxxxx
  • Date: Thu, 11 Sep 2003 11:15:03 +0200

Pendlarnätverket måste agera!

Jag har nu pendlat 8 veckor efter min semester - har aldrig varit med om så
mkt inställda tåg, förseningar, lokskador, inget samarbete mellan olika
enheter inom sj/ utanför sj. Avgår tågen rätt kopplas de in på
pendeltågsspåren och blir sinkade av dessa tåg.

Samordning verkar inte existera - de som beslutar om tidtabeller mm lever i
någon adm- värld och har ingen kontakt med verkligheten. Det går dessutom
inte att få kontakt med någon ansvarig.

Helt okej att betala 1700 kr/månad för en fungerande tågtrafik.
Efter så mycket strul ville jag i går reklamera mitt TIM-kort. Jag blir
galen på personalen som kopplar på sitt mest arroganta stil och upprepar
sitt mantra "klaga via nätet". Otroligt att en försäljningsorganisation
vägrar hjälpa sina sk kunder och förmedlar klagomålen. jag har aldrig fått
återkoppling på mina klagomål varken via nätet eller brev.

Veckans värstingar:

* 17,30 direkttåget i tisdags från stockholm - nog gick det direkt - men vi
kopplades in bakom SL-tåg. Lokföraren kan inte klockan och beklagar (får
vara glad att han dock beklagade) någon minuts fösening - när sanningen var
nästan 20 minuters försening.
* 18,10 i går från stockholm - inställt pga lokskada. Har man inget som
helst serviceavtal med en leveransgaranti med hela lok??? 18,40 liknade ett
tåg lokalt i indien...
* 07,00 direkt från uppsala som alltid stannar utanför Märsta och släpper
fram tåg från arlanda (tips till de som gör tidtabellen....) är för kort....
Jag har framfört ett antal gånger att 7,10-tåget kan gå 07,00 - alla får
plats på det tåget.
07,00 kan gå 07,10 och göra uppehåll. FÖR det tåget hinner vända i stockholm
på 20 minuter (kortare vänding i uppsala på morgonen). Alla konduktörer
håller med - men de är uppgivna - vi framför att det är för kort - att man
kan byta men ingen lyssnar....
Lösningen blir att ropa ut att man ska ta 07,06 - kommer in på spår 7 i
stockholm - väldigt många behöver komma upp på kungsgatan. fungerar inte.
07,10 - är mkt ofta försenat och inget bra alternativ till direkttåget....

Fredrik - ska vi träffas och boka in komunalråden på lunch och sparka lite
på dem för att få lite mer makt bakom orden - för helt klart är att SJ
skiter i sina kunder....

mvh
Anders