[uppsalapendeln] Re: Mötesanteckningarfrångårdagensmö te med C Gordon.

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 10 Dec 2002 14:27:23 +0100

sarasundquist.privat wrote:

Jag håller med, inte översvämmar man så av breven...
Bra möte verkar det som! Men jag saknar en del utförligare
förklaringar:

Att massa tåg går förbi Alanda tex, det är ju förklaringen på varför
inte tågen stannar i Märsta, men det fattar man ju. Frågan är ju
varför alla tåg stannar på Arlanda, väldigt få passagerare utnyttjar
ju den stationen.

jag frågade också varför tågen överhuvudtaget måste gå via Arlanda - kunde inte Arlanda Express sköta all
tågtrafik UA-ARN-STHLM? Dessutom måste SJ betala dyra pengar till A-Train (Arlanda Express' ägare) för att få stanna
på Arlanda C -> pengar som måste tas från annan verksamhet i huvudsak runt Uppsalapendeln. Resande söderifrån kunde ju istället byta tåg på Stockholm C till Arlanda Express om de ska med flyget? A E går ju så himla ofta och snabbt?

Det stod inte ett smack på någon av hemsidorna vid för-förra
prishöjningen. På förra stor det nya priser på TIM-sidan, men ingen
extra info om att det var en höjning. Man kollar ju inte priserna så
där väldigt regelbundet... De gör ju stor reklam om prissänkningar, då
borde det ju gå att affischera dito om höjningar? Inget utförligt svar alls tyckte jag att vi fick om rabattsystemet,
det är ju lika dåligt även om vi nu fick veta att det är för att det
är personliga kort.

SJ tycker att de annonserar i press och på hemsidor så att det borde räcka, men ändaå så blir folk överraskade av
prishöjningarna, jag skavarade att varfrö skyltar man inte ut på stationerna jättetydligt vad en resa kostar? Alla andra affärer
skyltar ju upp priserna? På SJ får man reda på vad det ksotar när fatkum är fullbordat, att man står i kassan och skall betala eller
har precuis tryckt på Automaten. Varför "döljs" priserna så som de gör? Detta hade CG inget svar på.

Annars tycker jag att det är bra att de låser dörrarna, jag kommer att
göra nått drastiskt nästa gång jag ser nån hoppa på eller av i farten.
Om de slinter så tas ju hela tåget ur trafik. Idioter som tror att de
är Tarzan och som inte kan planera.

Tydligen har det hänt läskiga saker med detta, bl a en tågmästare som blev nedryckt ur tåget av en passagerare som försökte tränga sig in i rullande vagn

Vad var föresten Myrbackaincidenten?

Det var totalstoppet strax söder om Knivsta på morgonen den 29/11 kl, 06.43. Tåget stod i flera timmar innan man kunde få det till station. (Se "skräckexempel" på hemsidorna...)