[uppsalapendeln] Re: Mer neddragningar.

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 18 Sep 2003 21:53:29 +0200

Den senaste veckan har jag inte sett en konduktör förrän i dag när jag åkte hem från Stockholm. När jag frågade varför visade det sig att personalen tappat all motivation att jobba vidare, de gick och väntade på sina uppsägningar. Sjukskrivningar förekommer också. Så vi får förmodligen se fram emot en konduktör per tåg och att tågföraren blir tågbefälhavare. Det blir högsäsong för tjuvåkare. Den berömda säkerheten (skydd mot oss farliga Uppsalapendlare som dödsföraktande kastar oss på fjärrtågen) blir väl inte längre aktuell?

Sönderfallet blir allt tydligare. I lördags var jag i Gävle på Järnvägsmuseets dag och sedan skulle mina bekanta köpa biljetter för återresan och då visade det sig att biljettkassan var stängd. Kl. 1600 en lördagseftermiddag! Så det blev till att lösa biljett på tåget. 170 kr extra enkel biljett för X 2000 till Uppsala.

At 16:10 17/09/2003 +0200, you wrote:

SJ halverar sommartrafiken

SJ planerar att köra färre tåg när människor är lediga. Under sommaren kommer SJ dra ner på trafiken till hälften, enligt bolagets produktionsplan som TT tagit del av.

Under storhelger som jul och nyår samt under sommarmånaderna tänker SJ köra betydligt färre tåg än normalt. Bakgrunden är SJ:s stora sparplan som bolaget håller på att ta fram.

Totalt ska antalet tågkilometer i genomsnitt under ett år minskas med upp till 10 procent och den absoluta merparten under sommaren, enligt SJ:s produktionsplan som föreslår 50 procent mindre trafik i juli jämfört med ordinarie säsong.

Facket är kritiskt till SJ:s planer.

-Det här liknar ett koncept som vänder sig till affärsresenärer, säger Sekos ordförande Janne Rudén till TT. När vanligt folk har möjlighet att resa, då drar man ned, fortsätter han.

SJ lade i maj fram ett gigantiskt sparpaket. Flera hundra miljoner kronor ska sparas för att få det tidigare konkursmässiga SJ på fötter. Som ett led i besparingarna tvingas ungefär 700 personer lämna bolaget.

Många och långa fackliga förhandlingar med företagsledningen väntar. SJ pekade i förra veckan ut vilka orter som kommer att drabbas. Personalminskningen ska framför allt ske med färre anställda på tågen, men också genom färre avgångar.

Mats Wilhelmsson, direktör på SJ med ansvar för regionaltrafiken, tycker att det är rimligt att dra ner på tågtrafiken när färre vill åka.

-Vi vill anpassa all trafik i samband med helger, sommaren och stora lov när efterfrågan går ner. Produktionen bör anpassas på ett bättre sätt mot efterfrågan, säger Mats Wilhelmsson.

Från TT