[uppsalapendeln] LÅGTRAFIKTAXA

  • From: "Dmitrij Sharapov" <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 16 Dec 2003 09:29:30 +0100

Skickat följande till kundtjänsten i morse:
Fredrik kan du maila detta även till Irja för kommentar?
Dmitrij

Datum: 2003-12-16

Vår beteckning: Lågtrafiktaxa

Hej!

Enligt det senaste numret av Nyhetsbrev Uppsalabanan från Irja Bäckström,
fokuserar SJ på kundinformation just nu. SJ är - p.g.a. denna fokus - t.o.m.
"tvungna" att skjuta på införandet av restidsgaranti.

Jag har använt TiM kort sedan det introducerades sommaren 2000. Sedan dess har
man vant sig vid vissa rutiner, som t.ex. att det gått att stämpla kortet strax
efter att 18:40 tåget till Uppsala avgått från Stockholm. De smarta
Timautomaterna har kunnat räkna ut att nästa tåg går med lågtrafiktaxa och har
tagit betalt därefter. Som sagt - om man vänjer sig vid en sak under flera år
gör man det med automatik.

I fredags (2003-12-12) kl. 18:54 stämplade jag som vanligt mitt kort, men av en
händelse såg jag att det hade dragits 61:- i stället för 40:- från mitt kort.
Vid närmaste undersökning visade det sig att automaterna visar text "ordinarie
taxa". Samma sak gjorde min fru. Först vid 19:00 försvann texten och man kunde
stämpla med lågtrafiktaxa.

Detta har vi aldrig sett förut. För att ta reda på saken bad jag SJ att skiva
ut historiken på mitt Timkort. Det visade sig mycket riktigt att så sent som
2003-11-24 stämplade jag klockan 18:57 och då drogs det 40:-  Tittar man
tillbaka i tiden så har jag använt mig av lågpristaxa många gånger. I alla
dessa år har 40:- dragits så tidigt som 18:51, 18:49 och t.o.m. 18:47 (se
bilagan).

Som kund har jag inte fått någon som helst information om att SJ har gjort en
förändring/försämring och omprogrammerat sina automater som nu går efter
klockslag i stället för efter tidtabell.

Jag står som prenumerant på TiM: s mejllista sedan ett år tillbaka (inga mejl
kommer därifrån, förresten).

Jag besöker regelbundet både http://www.tim-trafik.se/ och http://www.sj.se .
Jag läser all information som distribueras på tåget och håller mig informerad
om saker inom SJ via pressen.

Jag har INTE sett någon som helst information om förändringen, som är en klar
försämring för oss pendlare. Nu kan man inte ta den bästa platsen i god tid
före avgång, utan är tvungen att köa tillsammans med andra framför TiM
automaten på den dragiga perrongen och invänta det magiska klockslaget. Varför
har ni gjort så? Det finns ju ändå ingen möjlighet att åka med ett annat tåg än
19:10 om man stämplat 18:55!

Härmed kräver jag och min fru en förklaring och kompensation (21:- + 29:- =
50:-) för att SJ tog för mycket betalt utan att informera kunderna om en stor
förändring.

Våra TiMkorts nummer: 002EB54F02 och 003B301F32

God Jul och Gott Nytt År!