[uppsalapendeln] Konstig prioritering på tågtrafiken.

  • From: "Mikael Lindberg" <miklob@xxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 14 Nov 2006 10:50:31 +0100

Inga nya spår... men om ett år kommer jag att ta bilen, ska bli skönt med
nya E4:an, kan jag sitta och svära för mig själv ;-) !

Efter att pendlat i 6 år har man hunnit vara med om en hel del. Men en av
det konstigaste sakerna med pendling tycker jag är prioriteringarna när ett
tåg får företräde. Jag känner till att i ett simpelt realtidssystem såsom
tågtrafiken är det som hålller tiden som får företräde för ett försenat tåg.
Men jag tycker att det borde viktas in om tåget är halvtomt eller överfullt.
Om ett halvtomt tåg från Göteborg får köra före ett överfullt tåg från
Uppsala så är det ju flera människor som drabbas. Inför högre prioritet för
fulla tåg! Lägre för tomma tåg!

En annan konstig sak är att trots att en mycket tågvänlig majoritet satt i
riksdagen, tills för bara några månader sedan,  så har vi så pass usel
kollektivtrafik. Jag tror inte att den blir sämre... men vart har pengarna
gått?

/ Micke