[uppsalapendeln] Kolumnen i dagens Metro

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 24 Jan 2003 08:38:50 +0100

"SJ kan börja med att tala med mig"
Susanna Hakelius Popova

http://www.metro.se/content/acrobat/stockholm/SESTO_20030124_A_Metro.pdf

SJ är ett kul företag som har en ny vd som säger att Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor. Det händer i senaste numret av Kupé, en tidning som ligger i stolsfickan framför dig. Jan Forsberg är Det Nya Loket, om ni förstår, och han är glad och positiv, om han får säga det själv. Det får han. Kupé är SJ:s tidning.

Det där med vackra flickor har med självförtroende
att göra, menar Jan. Och nu ska han häva upp SJ
från plats 96 på allmänhetens förtroendelista till
topp fem. Inom en snar framtid. Det verkar viktigt
för Jan att kyssa vackra flickor.
Först och främst ska SJ vara offensivt. Men sedan
ska den i vissa fall orättvisa kritiken i medier
hanteras genom att SJ ska tala direkt med resenärerna.
Det låter bra. Vi kan börja med mig. Jag är tågresenär.
Och fördelen med mig är att jag har försökt
tala med SJ.

Jag skrev en hel kolumn i Metro i december och
skällde ut SJ för att jag inte fick åka tåg hela
vägen till Halmstad från Stockholm utan måste
hoppa av i Alvesta och byta till buss. Fast jag uttryckligen
bad om att få åka tåg hela vägen. Efter en
skranglig färd i en utkyld buss med 20 värnpliktiga
fick jag reda på att tåg gick. Hela vägen. Om man
bytte i Nässjö. Ja, ni förstår vilken tråkig historia
bara detta att bli arg på någonting som är som SJ.
Nåväl, en trevlig konduktör hörde av sig. Han
beklagade hela historien och hälsade mig
Välkommen ombord, igen. Det tyckte jag var
trevligt.

Men ingen av hans chefer hörde av sig, ingen i
Jans ledningsgrupp och inte Jan heller. Så jag fick
själv ta reda på varför det inte gick att få åka tåg
hela vägen från Stockholm till Alvesta bara genom
att tala om att man vill det.
Anledningen är att SJ:s bokningssystem sållar
fram en sorts tåg  de snabbaste. Så även om jag inte
ville åka buss så dök bara den förbindelsen upp på
säljarens dataskärm. För det går sju minuter fortare
att åka tåg och buss till Halmstad än att ta fortsättningståget
från Nässjö.

Som av en händelse är det också så att SJ:s tåg,
i teorin, kommer fortast fram. Och som av en
händelse upptäckte jag att det inte var SJ som
körde på sträckan NässjöHalmstad. Det var BK Tåg,
ni vet det där företaget som SJ blev fällt för att försöka
prisdumpa ur marknaden på 1990-talet.
Det finns en statlig myndighet som heter Rikstra-
fiken. Enligt den är alla tågföretag skyldiga att sälja
allas biljetter. Men SJ kan bara hitta de snabbaste biljetterna.
På grund av datan.

Jag tycker det där är så kul. Det finns datorer som
kan räkna ut hur man skickar folk till rymden.
Men SJ:s datorer kan bara hitta de snabbaste biljetterna.
Inte de billigaste eller de som gäller för tåg
hela vägen, bara de snabbaste. De andra resorna får
kunden hitta själv och sedan tjata sig till. Det kan
vara bra att veta.

Jan vill att man ska kunna se på film, spela spel
och gå till pubvagnen i framtiden. Jag vill ha information.
Helst direkt till mig som resenär, som Jan
pratade om först.
Vill man kyssa vackra flickor ska man göra det.
Eller så låter man bli.
SJ kan börjamed att tala med mig