[uppsalapendeln] Knivsta-elände

  • From: "Håkan Rehn" <hakan.rehn@xxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 02 Sep 2003 11:08:54 +0200

SJ borde kraftigt sänka priserna för resande från Knivsta,
särskilt som det ofta bara är ståplatser som erbjuds!

I morse (tisdag) reste jag 08.38 från Knivsta mot Uppsala. Påstigande i
Knivsta var uppskattningsvis mer än hundra personer, bland annat många
gymnasieelever som går i skolan i Uppsala. Tåget var redan fullt eller i
alla fall så gott som fullt, och naturligtvis vara det bara ståplatser
och trängsel som erbjöds. Med ett visst mått av civil olydnad kunde
några få resenärer ta plats i första klass, men de flesta fick stå
under sardinburksliknande former.
Nu var det tydligen så att tåget före hade blivit inställt just i dag,
men det är inte hela förklaringen. Det var nämligen i stort sett lika
illa i går (måndag).
Tåget i fråga är ett dubbelt Reginatåg, men det räcker inte!  Även vi
som kliver på i Knivsta måste få valuta för våra biljettpengar och få
möjlighet att sitta!

Även bortsett från platsbristen kvarstår faktum att SJ tar ut kraftiga
överpriser av oss Knivstabor.
Med TiM-kort (billigaste varianten) kostar Knivsta-Uppsala 39 kronor,
Knivsta-Stockholm kostar 61 kronor. Det kan jämföras med att hela
sträckan Uppsala-Stockholm kostar 69 kronor (39+61=100).  Helt
oproportionerligt alltså!
Med ett pris på 39 kronor Knivsta-Uppsala blir det lika lika billigt
eller t.o.m. billigare att köra bil!   Jag har 21 kilometer från hemmet
i Knivsta till jobbet i Uppsala. Med en milkostnad på 16 kronor (enligt
Konsumentverkets beräkningar) kostar bilresan 33:60, alltså 5:40 mindre
än tågresan.
Enda skälet till att ändå ta tåget är då parkeringskostnaden, men jag
överväger mer och mer att ta mig omaket att promenera sista biten
till jobbet från en gratisparkeringsplats i utkanten av Uppsala centrum.
Det blir inte så mycket längre promenad än summan av promenaderna till
respektive från tåget.

Håkan Rehn