[uppsalapendeln] Insändaren i Expressen

  • From: "b b" <busett1@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 24 Feb 2003 20:25:01 +0000

Svar till "svar på tal " av Pernilla Melander, presschef SJ AB, om bland annat återbetalning av biljettpriser vid tågförseningar.(14/2-03).

Melander hävdar att SJ:s tåg har uppnått en punktlighet under 2002 som är två procentenheter bättre än under 2001. Det är en sanning med modifikation.
Tittar man på en av SJ:s lönsamaste sträckor, Stockholm C- Uppsala C så
är punktligheten de senaste 12 månaderna endast 89 %. Tänk er själva om er morgontidning skulle komma på kvällen i elva dagar av hundra.

Dessutom finns inte förseningar upp till fem minuter med i SJ:s statistik. En fyra minuters försening på sträckan Stockholm-Uppsala är tio procent av ordinarie restid. Fyra minuter i värsta rusningtid med ett tåg med 500 passagerare är mer än 33 mantimmar, och detta tas inte med !

Ännu ett mörkertal är det stora antalet inställda avgångar. Hitills i år
så har mer än 63 avgångar i båda riktningarna varit inställda.

Jag och många med mig kräver att SJ nu gör slag i saken och visar oss
Uppsalapendlare att deras arbete med punktlighet verkligen ger resultat.

/ Bengt

Skaffa fler messengerkontakter - Vinn 10.000 i resecheckar! http://messenger.msn.se/promo