[uppsalapendeln] Re: Ingen uppdatering av sidan förrän måndag

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 08 Nov 2002 08:35:37 +0100

http://www.tv4.se/kallafakta/view_coldfacts.asp?id=281509&CNA=Coldfacts

Hela folkets järnväg?

En gång var det hela folkets järnväg, och alla trodde att SJ hade kommit
för att stanna.
I dag har monopolet avreglerats och fallit i bitar. SJ är inte längre
ensam på järnvägarna. BK tåg, Tågkompaniet, BSM tåg och Connex är några
av de nya konkurrenterna. Sverige har näst efter Storbritannien den mest
avreglerade järnvägstrafiken i Europa.
- Följ inte vårt exempel! Det har blivit en katastrof med många
allvarliga olyckor, varnar Bob Crow, generalsekreterare i det engelska
järnvägsfacket RMT.
Även svenska lokförare och tågmästare sätter upp ett varnande finger:
- Man hinner inte göra ordentliga reparationer, bara klistra och lappa,
säger tågmästare Dan Kotka.
Kalla faktas reportrar Lennart Ekdal och Lennart Lundberg granskar en
järnväg som brottas med förluster och säkerhetsproblem.

/F