[uppsalapendeln] Re: Inför_nästa_möte_med_SJ...

  • From: Maria Gardfjell <gardfjell@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 21 Nov 2002 18:12:47 +0100 (CET)

Hej!
Ett relevant önskemål skulle väl vara att låta tågen från Eskilstuna, som går
vidare till Uppsala, kan få komma in på spår 10 istället för 17, 18 och 19 så
att man inte behöver gå en halv kilometer för att ta sig mellan spåren när ett
tåg är försenat/inställt.
Det är rimligt att SJ har halvtimmes-trafik till mellan 6 och 23 på vardagar.
Plus att man har fler direkttåg. Jag säger bara 7.45! Apropå Jessicas önskemål
skulle man väl kunna sätta in tåg mellan Märsta och Uppsala några tider, då
slipper dessa tåg ju trängseln på Stockholms central.
För att SJ ska vilja åtgärda problemet med brist på sittplatser så måste de nog
utmana sig själva litegrann. Man kan inte klaga på folk för att många vill åka
hem kl 17.10 från Stockholm. Lös problemet och sluta klaga på kunderna!
Attityd-problemet är SJs värsta informationsproblem.
Jag har länge tyckt att pendlareländet är en politisk fråga, inte minst
priserna. Har någon räknat ut hur mycket vi som pendlar får tillbaka på skatten
av kommunen pga de höga kostnaderna? Hur många dagis motsvarar det? De
politiker som gång på gång säger att de inte kan påverka prissättningen har
kanske rätt i teorin, men säkert inte i praktiken. Mig veterligen hade vi en
näringsminister som såg till att tågkostnaden över Öresundsbron, mellan Malmö
och Köpenhamn sänktes - och den avgiften var inte ens i närheten av det
oskäliga pris vi betalar mellan Uppsala och Stockholm!
Lycka till med Gordon! ...men frågan är om man inte måste ta sig längre upp i
SJ-hierarkin om man ska få något att hända?

mvh
maria gardfjell

 Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx> wrote:...skulle jag vilja ha
"input" från Pendlarnätverket (det är ni som får
det här mailet!)

Ämnet för det mötet skall vara PUNKTLIGHET.

(vi har ju delat upp mötena i kategorierna:

1) punktlighet, tidtabeller

2) information till kunder

3) komfort, sittplatser, säkerhet

4) kundtjänst, biljettautomater, reklamationer, resegarantier ).

Jag kommer att sammanställa det som kommit in hittills (hemsidan +
uppgifter från "chattarna" på www.UNT.se och försöka "bryta ner" detta till
konkreta förbättringspunkter, som jag sedan kommer att gå igenom med SJ
(Christina Gordon). Därefter följer vi upp de punkterna på kommande
möten och ser vad som hänt. Jag hoppas att vi på så sätt får en tydlig
"progress" vad gäller kundernas önskemål gentemot SJ.

Så, vad jag vill att ni ska göra, käran pendlarnätverkare, är att skicka
mig tips på de "systemfel" som ni upplevt vad avser punktlighet och
tidtabellhållande. Enskilda förseningar och inställda tåg loggar vi ju
redan på hemsidan ( www.travel.to/uppsalapendeln ) så de behöver ni inte
rapportera en gång till, men om ni ser mönster som upprepas och som
tydligt borde framföras till SJ, så har ni chansen nu!

Ett exempel:
Tågen som avgår mot Uppsala 15.40, 16,40 osv från spår 17/18 är nästan
ALLTID 5-15 minuter försenade, eftersom de kommer söderifrån (från
Eskilstuna, tror jag). Det kanske vore idé att ha mer "luft" i
tidtabellen på dessa avgångar från Stockholms central så att de
faktiskt kan hämta in en försening där och istället avgå i tid enligt en
ny, reviderad tidtabell? jag tror att vi alla är dödligt trötta på
"optimist-tidtabeller"?

Förhoppningsvis äger nästa möte mellan mig och SJ rum inom de närmaste 2
veckorna.

Väl mött!! Jag hoppas på mycket tips och idéer!

/Fredrick Beste

Gratis e-mail resten av livet på: www.yahoo.se/mail
Busenkelt!