[uppsalapendeln] Inför nästa möte med SJ...

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 21 Nov 2002 09:24:06 +0100

...skulle jag vilja ha "input" från Pendlarnätverket (det är ni som får
det här mailet!)

Ämnet för det mötet skall vara PUNKTLIGHET.

(vi har ju delat upp mötena i kategorierna:

1) punktlighet, tidtabeller

2) information till kunder

3) komfort, sittplatser, säkerhet

4)  kundtjänst, biljettautomater, reklamationer, resegarantier ).

Jag kommer att sammanställa det som kommit in hittills (hemsidan +
uppgifter från "chattarna" på www.UNT.se och försöka "bryta ner" detta till
konkreta förbättringspunkter, som jag sedan kommer att gå igenom med SJ
(Christina Gordon). Därefter följer vi upp de punkterna på kommande
möten och ser vad som hänt. Jag hoppas att vi på så sätt får en tydlig
"progress" vad gäller kundernas önskemål gentemot SJ.

Så, vad jag vill att ni ska göra, käran pendlarnätverkare, är att skicka
mig tips på de "systemfel" som ni upplevt vad avser punktlighet och
tidtabellhållande. Enskilda förseningar och inställda tåg loggar vi ju
redan på hemsidan ( www.travel.to/uppsalapendeln ) så de behöver ni inte
rapportera en gång till, men om ni ser mönster som upprepas och som
tydligt borde framföras till SJ, så har ni chansen nu!

Ett exempel:
 Tågen som avgår mot Uppsala 15.40, 16,40 osv från spår 17/18 är nästan
ALLTID 5-15 minuter försenade, eftersom de kommer söderifrån (från
Eskilstuna, tror jag). Det kanske vore idé att ha mer "luft" i
tidtabellen på dessa avgångar från  Stockholms central så att de
faktiskt kan hämta in en försening där och istället avgå i tid enligt en
ny, reviderad tidtabell? jag tror att vi alla är dödligt trötta på
"optimist-tidtabeller"?

Förhoppningsvis äger nästa möte mellan mig och SJ rum inom de närmaste 2
veckorna.

Väl mött!! Jag hoppas på mycket tips och idéer!

/Fredrick Beste