[uppsalapendeln] Hur man helst inte spenderar en sondagseftermiddag...

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 1 Sep 2003 09:06:09 +0200

En blott alltför sann historia om livet på mellan stockholm och uppsala.
(Jag skickar en kopia av detta även till UNT. Vem vet, det kanske kan
intressera)

Efter ett besök i en av kungliga huvudstadens kranskommuner är det dags att ta
sig hemåt.
Färden anträdes strax före ett, och pga lite otur med trafik etc kommer jag in
till centralen c:a 13:45.
"Nu skall.vi se när nästa tåg går mot Uppsala." tänker jag, och sneglar mot den
nya fina tavlan.
Få se. Inget 14:10. Typiskt.
Inget intercitytåg norrut. (X2000 är ju som bekant inte att tänka på, oavsett
om det verkligen är X2000 eller bara ett gammalt lokdraget skrammel vars enda
likhet med de bekväma snabbtågen är att de på något magiskt sätt antas kunna
följa samma tabell)
Se där 14:40 Arlanda Uppsala!
Hmm,... ny beräknad avgångstid 14:42. Meddelande om försening redan femtio
minuter i förväg. Inget bra tecken.

Nåväl. Man får väl köpa en flottig hamburgare så länge. Det verkar dröja innan
man kommer hem.

Nu närmar sig klockan 14:40 och förväntansfulla resenärer flockas på spår 18.
På monitorn står nu beräknad avgångstid 14:40, men i högtalarutropen heter det
14:45. Visserligen bara en minuts skillnad, men visst är det lustigt att den
som sköter utropen och den som sköter monitorerna uppenbarligen inte har samma
information?
Se där kom tåget. Alla kliver på och efter en liten väntan rullar vi iväg.
Ja vi rullar inte så långt förstås. Efter några hundra meter är det stopp. Som
van läsare av denna lista förstår jag såklart varför. Vi skall via Arlanda, och
några minuters försening innebär att vi hamnar ivägen för arlanda express. Då
är det bara att vackert vänta tills det gula tåget passerat.

Så får vi då åka igen. Vid Arlanda är det dock åter stopp. Efter ett tag får vi
veta varför. "Strömlöst i Uppsala."
Där sitter vi. Moratåget rullar in bredvid. Undrar om man skall göra en rush
över till det, och om någon konduktör skulle ha förståelse, eller om man skulle
åka på extraavgift för att man nuddat den heliga arlandaperrongen?
Bäst att låta bli.
(Man filosoferar lite över sambon som dagen innan hade tänkt åka från arlanda
till östergötland, men vars tåg aldrig dök upp. Vare sig på skyltarna eller på
spåret.)

Så rullar vi igen. Moratåget står kvar, men glädjen blir kortvarig. "På grund
av att det är strömlöst i uppsala kommer detta tåg att vända i Knivsta. Bussar
är beställda."

Jaha. 15:30 myllrar resenärerna under tunneln i knivsta för att invänta de
utlovade bussarna.
Jag drar mig till minnes förra gången det utlovades buss från knivsta. Då tog
det förtio minuter-tre kvart innan de första bussarna dök upp. Nå den här
gången var det ju inte ett fullsatt tåg i rusningstrafik, så det borde räcka
med några få bussar.
En halvtimme går.
Inga bussar syns till.
Ingen information.
Vi ser 15:10-tåget gnissla in på perrongen och bli stående.
Vi ser det bekanta moratåget (från arlanda) passera i krypfart. Kanske man
skulle bytt ändå?
Så vid pass fem över fyra hör vi en röst från det stillastående tåget vid
perrongen. "Hallå ni som väntar på buss. Det här tåget kommer strax åka mot
uppsala!"
Så människomassan myllrar tillbaka genom tunneln, upp på perrongen och upp på
tåget.
Så rullar vi vidare, för att till slut komma hem en timme försenade.
På tåget får vi förresten veta att de där bussarna som var beställda inte hade
gått att få tag på, och att strömavbrottet i uppsala hade berott på ett
falsklarm.

/Gustav