[uppsalapendeln] [Fwd: Uppsalapendeln] åsikter on Knivsta/Märsta.

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 08 Jan 2003 14:22:58 +0100

Det här kom in idag, är det någon som har nåt att tillägga?

/F

Hej Fredrick!

Jag har sett på webben att du är något slags kontaktperson mellan SJ och
uppsalapendlarna.
I denna egenskap bör du vara intresserad av andra pendlares synpunkter.

Jag själv bor i Knivsta, pendlar med SJ mellan Knivsta och Märsta, och därefter med SL till Helenelund för att komma till jobbet på Ericsson i Kista.

I den tidtabell som kom förra året fanns en stor försämring för oss som pendlar mellan Knivsta och Märsta. När vi ska hem på eftermiddagen går det numera bara ett tåg i timmen från Märsta till Knivsta. Dessa tåg är dessutom alltid fullsatta från Stockholm, så att det endast finns ståplats kvar i Märsta. Detta gäller speciellt det tåg som passar bäst för de flesta, 17.30 från Märsta, där en del resenärer ofta får stå hela vägen från Stockholm till Uppsala. Speciellt upprörande är att SJ kör ytterligare ett tåg i timmen från Märsta till Uppsala, vilket dock kör förbi Knivsta utan att stanna!

I den tidtabell som kom nu i januari finns ytterligare en kraftig försämring för min pendlarkategori. Två kvällståg från Märsta till Knivsta och Uppsala har tagits bort. Om jag skulle behöva jobba sent, eller träffa mina arbetskamrater efter arbetstid, finns det nu inget tåg från Märsta till Knivsta/Uppsala mellan klockan 19.30 och 23.00. Däremot går tågen via Arlanda som förut.

Detta visar att SJ har helt fel prioritering - de tycks prioritera de fåtaliga sällanresenärerna från Eskilstuna till Arlanda framför det stora antalet dagliga pendlare Stockholm/Märsta - Knivsta/Uppsala.

För att komma till rätta med alla förseningar som orsakas av att vissa tåg till Uppsala kommer från Eskilstuna borde SJ
återgå till den ordning som gällde tidigare, dvs att Uppsalatågen och Eskilstunatågen skiljs helt och hållet från varandra och således alltid vänder på Stockholms central. De fåtaliga resenärerna Eskilstuna - Arlanda kan utmärkt väl fortsätta från Stockholm med Arlanda Express. Eftersom det dessutom är fullt tillräckligt att tågen från Gävle och Borlänge går via Arlanda, bör då samtliga Uppsalatåg kunna stanna i Knivsta och Märsta.