[uppsalapendeln] Re: [Fwd: Uppsalapendeln] åsikter on Knivsta/Mä rsta.

  • From: "Eva Paalzow Star Sollentuna" <eva.paalzow@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 08 Jan 2003 14:42:45 +0100

Hej,

det är bara att instämma i senare delen av mailet, dvs. den kraftiga försämring
som inträtt efter 6 januari (se mitt tidigare mail idag). De ansvariga som sett
till att förändra tidtabellen borde svara för det underlag som legat till grund
för beslutet - att exempelvis jämföra det antal dagliga pendlare som är
beroende av kvällståg (Märsta - Uppsala) jämfört med antal dagliga pendlare via
Arlanda från Eskilstuna! Kan man ordna ett möte med ansvariga på SJ? Att
särskilja Eskiltunatågen från Uppsalapendeln är dessutom ett bra förslag då
ursäkten till många av de tåg som varit försenade (då man stått i Märsta på väg
till Uppsala och väntat på tåget) har varit just detta att förseningarna
uppstått tidigare under resan från Eskilstuna!

För övrigt kan jag helt förstå frustrationen som pendlare från Knivsta känner
med problem med sittplatser och ytterligare indragna tåg för deras del.

>>> Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx 01/08/03 02:22pm >>>
  Det här kom in idag, är det någon som har nåt att tillägga?

/F

Hej Fredrick!

Jag har sett på webben att du är något slags kontaktperson mellan SJ och
uppsalapendlarna.
I denna egenskap bör du vara intresserad av andra pendlares synpunkter.

Jag själv bor i Knivsta, pendlar med SJ mellan Knivsta och Märsta, och därefter
med SL till Helenelund för att
komma till jobbet på Ericsson i Kista.

I den tidtabell som kom förra året fanns en stor försämring för oss som pendlar
mellan Knivsta och Märsta.
När vi ska hem på eftermiddagen går det numera bara ett tåg i timmen från
Märsta till Knivsta. Dessa tåg är dessutom
alltid fullsatta från Stockholm, så att det endast finns ståplats kvar i
Märsta. Detta gäller speciellt det tåg som
passar bäst för de flesta, 17.30 från Märsta, där en del resenärer ofta får stå
hela vägen från Stockholm till Uppsala.
Speciellt upprörande är att SJ kör ytterligare ett tåg i timmen från Märsta
till Uppsala, vilket dock kör förbi Knivsta
utan att stanna!

I den tidtabell som kom nu i januari finns ytterligare en kraftig försämring
för min pendlarkategori.
Två kvällståg från Märsta till Knivsta och Uppsala har tagits bort. Om jag
skulle behöva jobba sent, eller träffa mina
arbetskamrater efter arbetstid, finns det nu inget tåg från Märsta till
Knivsta/Uppsala mellan klockan 19.30 och 23.00.
Däremot går tågen via Arlanda som förut.

Detta visar att SJ har helt fel prioritering - de tycks prioritera de fåtaliga
sällanresenärerna från Eskilstuna till
Arlanda framför det stora antalet dagliga pendlare Stockholm/Märsta -
Knivsta/Uppsala.

För att komma till rätta med alla förseningar som orsakas av att vissa tåg till
Uppsala kommer från Eskilstuna borde SJ
återgå till den ordning som gällde tidigare, dvs att Uppsalatågen och
Eskilstunatågen skiljs helt och hållet från
varandra och således alltid vänder på Stockholms central. De fåtaliga
resenärerna Eskilstuna - Arlanda kan utmärkt väl
fortsätta från Stockholm med Arlanda Express. Eftersom det dessutom är fullt
tillräckligt att tågen från Gävle och
Borlänge går via Arlanda, bör då samtliga Uppsalatåg kunna stanna i Knivsta och
Märsta.