[uppsalapendeln] [Fwd: TV4]

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 06 Nov 2002 08:50:01 +0100

jag blev själv intervjuad inför  detta program, vet ej om inslaget
kommer med. Hursomhelst så uttalade jag mig knappast FÖR
mer monopol, utan äkta fri konkurrens. Men min tes är att vi idag med
bolagiserade vinstdrivande monopol har fått det sämsta ur två världar:

*vi får inte det (ehuru ineffektiva) statliga verkets tydliga uppgift
att producera "samhällsnyttiga" tjänster utan ett bolag som ska
vinstmaximera under monopol. (inte bra för kunder  per default).

*vi får inte heller insyn i bolaget (trots av vi skattebetalare är dess
ägare), med hänvisning till bolagslagarna.

Kort sagt:

det bästa vore ett system med konkurrerande tågoperatörer som måste
leverera det kunderna vill ha, annars går dessa till konkurrenterna.

det näst bästa är ett statligt verk styrt bl a enligt
offentlighetsprincipen, vars enda uppgift är att samhällsnyttigt
producera transport för medborgarnas räkning.

det sämsta är dagens situation med bolagiserade f.d statliga verk utan
samhällets insyn, som har monopol men låtsas att de befinner sig
konkurrensutsatta.