[uppsalapendeln] Re: [Fwd: Re: SV: SV: Igår ]

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 06 Feb 2004 21:47:51 +0100

Självfallet skall vi bråka vidare. SJ:s privata inbördeskrig mellan de olika resultatenheterna får inte tillåtas inverka på oss, SJ:s kunder, och den service vi har rätt att kräva av dem. Ett fullt X 2000 mellan Stockholm och Uppsala kan ju inte på något vettigt vis trassla till det. Efter Uppsala är det halvfullt igen. Men självfallet skall vi lämna sittplatsen utan vidare till dem som åker längre än till Uppsala. Och vi skall akta oss för att sno tidningar, begära servering o.d. Just det används nu internt som förevändning för att bli av med pendlarna. Jag har flera gånger hört sådana kommentarer och en och annan eftersläng om om oss årskortsinnehavare av typen att snart är det slut med oss också på X 2000. Att ett serviceföretag som SJ betraktar sina stamkunder (åker på mitt 35:e årskort) som någon sorts motståndare är förödande. Men SJ anser sig inte längre ha råd med oss, vi åker för mycket. Frågan är snarare om vi pendlare har råd med SJ och Ban(an)verket länge till. Om Swebus hänger på med riktigt bekväma bussar kan de säkert ta stora andelar från SJ.

Tvåvåningstågen blir sannolikt en besvikelse, varje gång man kommit med en ny vagntyp de senaste 25 åren så har utrymmet för passagerarna minskats. Se bara Reginatågen, uppskrämda rälsbussar, bullriga och obekväma med stenhårda säten! Skulle inte förvåna mig om vi sitter 3+3 i någon sorts pendeltågskupé och att första klass (om det överhuvudtaget finns någon) är sämre än nuvarande 2:a klass.

Irjas nonsens om att tågtypen till Dalarna är ett X 2000 övertygar inte. Det handlar om ombyggda vagnar av typen A 6 och B 6 från åttiotalet. I första klass sitter man nu med mindre knäutrymme än före ombyggnaden därför att man vill klämma in samma platskonfiguration som i X 2000 (annars fungerar inte bokningssystemet). De är klart trevliga att åka i, med mycket bra ljudisolering och trivsamma färger men att kalla dem X 2000 verkligen att ta i.

Håll blåslampan igång!

Leif Lagerstedt