[uppsalapendeln] [Fwd: Re: [Fwd: Re: Ang: Re: fler vittnesmXl__om__arrogans]]

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Jan 2003 16:02:37 +0100

-------- Original Message --------
Subject: Re: [Fwd: [uppsalapendeln] Re: Ang: Re: fler vittnesmXl__om__arrogans]
Date: Wed, 29 Jan 2003 13:36:35 +0100 (CET)
From: Maria Gardfjell <gardfjell@xxxxxxxx>
To: Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx

Hej Fredrick!

Jag har haft så mycket att göra på sistone och jag borde hört av mig till dig tidigare.

Konsumentskyddet är ju mycket svagt för resenärer och detta borde verkligen uppmärksammas mer. Jag har svårt att tro att det skulle kunna anses vara fel av SJ att skriva och säga som de gjort, även om man ju kan tycka att det är olämpligt att behandla kunder på det sättet. Arrogans är sällan olagligt (om det inte är en näringsidkare som drabbas förståss...).

Anledningen att jag borde hört av mig till dig tidigare var att jag hade kommunikation med Konsument Uppsala i höstas med de frågor du ville att jag skulle ställa. De svarade först att de inte tänkte svara på mina frågor och efter det att jag surnat till har de skickat lite information per post, som inte är så värdefullt innehållsmässigt. Men om du skickar din adress ska jag skicka det till dig.

Sedan har jag haft telefonkontakt med Konsumentverkets handläggare som ansvarar för förhandlingen med SJ. Jag påpekade särskilt att prisinformationen är undermålig. Det är faktiskt helt knasigt att samma biljett kostar så olika. Man kan ju till exempel inte åka för lågpris om man är två personer som löser biljett via tim-kortet. Om automaterna inte fungerar kan prisskillnaden ligga på mellan 40 och 90 kronor, som du vet. Handläggaren uttalade sig i DN dagen efter vi pratats vid om att Konsumentverket måste se över prisinformationen.

Vi har inte fått några mer ingående svar från Konsumentverket, mer än att de blev väldigt glada över att få information från oss. Vi kan gott skicka dem mer.

maria

Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx> wrote:

   vad tror du, Maria, är detta något att ta fasta på?
   Vad säger t ex. konsumentlagarna - kan ett företag bara vältra över
   problemen på kunderna såhär?

/F

-------- Original Message -------- Subject: [uppsalapendeln] Re: Ang: Re: fler vittnesmål om arrogans Date: Wed, 29 Jan 2003 11:24:40 +0100 From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx> Reply-To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx Organization: Ericsson Utvecklings AB To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx References: <OFB63E585C.F31F7281-ONC1256CBD.003901FC-C1256CBD.00390EA9@xxxxxx>

kan ni som har varit med om detta ge mig lite fakta - datum ,tågtider, vad det kostade, vad SJ sa åt er att göra osv, så svänger jag ihop något och bombarderar alla konsument-instanser enligt nedan!

/F

Kerstin.Ramden@xxxxxx wrote:

Jo, om inte detta är något för Konsumentverket, så kan man ju undra vad som
är det.
Hälsningar

Fredrick Beste son.se> Kopia: Sänt av: Ärende: [uppsalapendeln] Re: fler uppsalapendeln-bounce@fre vittnesmål om arrogans elists.org 2003-01-29 11:17 Sänd svar till uppsalapendeln

kanske denna typ av incident i sig skulle vara nåt för konsumentverket, SVT-Plus, P1 konsument, ARN, kommunens konsumentvägledare osv?

"SJs internkrångel tvingar resenärerna att betala tillägg."

Vad tror ni?

/F

Dmitrij Sharapov wrote:

Stakars flicka!
61 :- i automat (om den funkar) vs 80:- ombord (för studerande) annars

69:- vs 90:-

Värsta Sovjet!
Fast där kunde man åka lång för 90 spänn!
/D