[uppsalapendeln] Re: [Fwd: Nättjänster på pendeln Uppsala - Stockholm]

  • From: Jöns Weimarck <jons.weimarck@xxxxxxxxx>
  • To: "David Lundberg" <davidl@xxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 22 Feb 2004 18:20:58 +0100

Ojdå nu får jag svara på svaren, det kommer att bli grötigt... Jag tror att
jag förklarar mig noggrannare istället:

Pendlingskortet köper jag själv varje månad, min mobiltelefonräkning betalas
av jobbet. Surfning på tåget med GPRS bekostas alltså nu automatsikt av min
arbetsgivare. Om surfningen istället bakas in i biljettpriset och jag
fortfarande vill att min arbetsgivare ska betala detta så kommer det att
ställa till en massa trassel, både skattetekniskt (antagligen) och
administrativt (med säkerhet) som jag och min arbetsgivare gärna slipper,
även om den faktiska kostnad för en renodlad bredbandslösning är billigare
än en GPRS-mailhämtning. (Dock så är dina prisuppgifter för GPRS mest
teoretiska, ett vanligt worddokument i min värld är inte 5Mb utan snarare
högst en tiondel av detta.)

Men visst, 10 kr är inte mycket pengar, men det skulle vara mycket mer
attraktivt att bara betala dessa pengar när man ville använda tjänsten, även
om priset skulle behöva vara högre för engångsanvändande än för en
prenumeration (fast såklart inte _för_ mycket högre...).

För att vara lite konstruktiv så har jag förljande förslag till
betalningsmodell som skulle lösa båda problemen ovan:
Låt tjänsten betalas genom att man skickar ett SMS när man vill använda
tjänsten. I SMS:et kan man ange hur länge man vill ha tillgång till
uppkoppliningen och därefter debiteras telefonräkningen efter detta. Ett
svars-sms från er kan tex vara ett engångslösenord som man sedan använder
för at koppla upp sig.

/Jöns