[uppsalapendeln] Re: [Fwd: Nättjänster på pendeln Uppsala - Stockholm]

  • From: Jöns Weimarck <jons.weimarck@xxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Feb 2004 18:01:10 +0100

Hejsan!
Jag skulle väl kunna tänka mig att ha användninga av en juste uppkoppling på
tåget, men jag skulle inte vilja betala för det. Kostnaden skulle alltså
inte få bakas in i något form av specialbiljett i samarbete med SJ/TiM utan
i så fall vara något fristående som jag möjligtvis skulle kunna övertyga min
arbetsgivare att bekosta. Jag är dock tveksam till hur detta skulle fungera
i praktiken när arbetsgivare märker att pendlare från Uppsala medför ännu
mer extrakostnader förutom ideliga förseningar.

I dagsläget kopplar jag upp mig med GPRS genom mobilen vilket fungerar bra
för att sköta mail, vilket jag ser som väsentligare än att kunna surfa. Och
_om_ jag skulle behöva surfa så funkar ju faktiskt det också med GPRS. Om
något/några år kommer väl antagligen också att 3G-nät och -telefoner att ta
över och kunna fungera bra att använda till tyngre datatrafik på tåget.

mvh
Jöns
        Date:  Thu, 12 Feb 2004 20:15:36 +0100 (CET)
        From:  David Lundberg <davidl@xxxxxxxxxxxx>
        To:  Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx

Hej!

Jag jobbar för Per Gunningberg med ett projekt om att utreda vad för ev
nättjänster man skulle vilja ha på pendeln mellan Uppsala och Stockholm.

Vi har funderat lite vad för typer av tjänster som man är intressad av
som pendlare samt även funderat lite av hur mycket de är värda, dvs hur
mycket man vill betala.

Huvudlinjen för de nättjänster vi tänkt oss är att man ska nå dem via
WLAN/Blåtand med sin telefon/pda eller laptop, dvs att man placerar någon
typ av bastation/server på tåget.

Exempel på ytterligheter bland möjliga tjänster vi tänkt oss är:

Tillgång till tidningar, nyhetsinslag (audio, video) etc från en
"mediacache" via WLAN å likn. Helt enkelt en webserver med kopior av
innehåll från Internet som synkas via hotspots på stationer. Mycket låg
kostnad att genomföra och enkel teknik.

Det mest avancerade vi tänkt oss är tillgång till Internet via en
WLAN-infrastruktur utbyggd utmed med rälsen med kapacitet att ge varje
användare bandbredd av en "normal" bredbandsanslutning. Relativt dyr
infrastruktur och en del obeprövad teknik.

Per funderade om man kanske skulle göra någon liten undersökning via nätet
av olika möjliga tjänster och prisnivåer för att få en uppfattning vad de
som pendlar idag har för önskemål/visioner.

Har du själv några idéer om vad man skulle vilja ha tillgång till på tåget
för att göra tiden mer välanvänd?

mvh

// David //

David Lundberg            Phone: Home(Uppsala)   +46-18-460356
Mail: davidl@xxxxxxxxxxxx        Home(Gävle)     +46-26-146743
Http: www.update.uu.se/~davidl   Cellular       +46-70-3531696
ICQ:  13440550                   IT-Dept. @ UU  +46-18-4716231

  This communication is confidential and intended solely for the
addressee(s). Any unauthorized review, use, disclosure or distribution is
prohibited. If you believe this message has been sent to you in error,
please notify the sender by replying to this transmission and delete the
message without disclosing it. Thank you.

  E-mail including attachments is susceptible to data corruption,
interruption, unauthorized amendment, tampering and viruses, and we only
send and receive e-mails on the basis that we are not liable for any such
corruption, interception, amendment, tampering or viruses or any
consequences thereof.