[uppsalapendeln] [Fwd: Fråga om felaktigt uttagna priser på tågresor.]

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxx>
  • To: PendlarNätverket Uppsala-Stockholm <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Dec 2003 07:45:03 +0100

Jag har anmält de felaktiga ombordpriserna till konsumentverket. Får se vad det ger.

/F

Date: Tue, 9 Dec 2003 09:08:55 +0100
From: Dmitrij Sharapov <dmitrij_sharapov@xxxxxxxxxxx>
To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
CC: <Irja.Backstrom@xxxxx>

För ett par veckor sedan råkade jag åter betala 20:- för mycket för ombordsbiljett Uppsala-Arlanda.

Jag skrev till kundtjänsten och påpekade att de redan 030630 erkände felet och lovade att rätta till det 030818.

Här kommer svaret från SJ:

"...Efter genomgång av samtliga handlingar och samråd med kollegor inom SJ har vi kommit fram till följande:
I tidigare svar från oss den 030630 fick du besked om att vi hade fel pris i omborddatorerna och att detta skulle rättas från och med den 030818.
Efter samtal med ansvarig avdelning som beställt denna uppdatering av prissättningen ombord fick jag till min kännedom att denna uppdatering fallerat. De i sin tur hade heller inte fått någon kännedom om att denna beställning av prisändring skjutits upp.
Avslutningsvis vill jag bara informera dig om att prisändringen kommer att genomföras men att vi i dag inte vet exakt när...
Hoppas att du är nöjd med mitt svar."

JAG ÄR INTE NÖJD!!!

Här ser vi ett exempel på hur det går till när man försöker genomföra något inom SJ.

De har erkänt fel, men de gör inget för att fixa det, de informerar varken kunder
eller egen personal ombord att det är fel
pris de tar ut.

Jag har hört följande dialog mellan konduktören och nypåstigande på Arlanda:

Konduktör: "Det blir 110:-"

Passagerare: "Vad? Så mycket? Ni är duktiga på att ta betald!"

Konduktör: "Och jag skäms inte!"

Uppenbarligen är det ingen som skäms inom SJ. Jag kan inte föreställa någon annan bransch där följande kunde vara möjligt. Vi pratar om ett fel som upptäcktes för ca 6 månader sedan!!! Ingen information har gått till konduktörer.
De kan ju sälja biljetter till Stockholm (90:-) och på så sätt lösa problemmet tillfälligt. Konduktörer är däremot övertygade att deras handdatorer visar rätt pris, fast de har svårt att förklara varför det är billigare att åka hela vägen till Stockholm.

SJ förstår inte att det inte är fråga om mina 20 spänn utan själva principen: prislistan ignoreras, man tar för mycket betald, men man tiger ihjäl problemmet.

/D