[uppsalapendeln] Första dagen - nya tidtabellen

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 16 Jun 2003 21:43:56 +0200

Idag var de så dags för ny tidtabell. Mitt gamla invanda direkttåg 0715 till Stockholm var borta och jag tog det nya direkttåget 0700.
Det var inte mycket till tåg. Det bestod av sex vagnar av vilka en var restaurangvagn, en vagn delad mellan första och andra klass och fyra sittvagnar. Restaurangvagnen var en s.k. Orientexpressvariant, som normalt ingår i IC-tågen Stockholm - Göteborg via Västerås och Hallsberg. Så man hade snott ett sådant tågsätt i stället för ett vanligt tågsätt. Förstaklasshalvan var en av dessa ombyggda där man satt in andraklasstolar med litet större avstånd emellan, en bluffvariant till fullpris! I morgon blir det väl ett av dessa Reginatåg, d.v.s. en uppskrämd rälsbuss!
Men tåget var fortfarande annonserat som en vanlig pendel Knivsta-Märsta-Stockholm så konduktören (förlåt, "ombordansvarig") fick hela tiden tala om att det gick direkt till Stockholm.

På eftermiddagen tänkte jag åka hem med det nya direkttåget 1630 till Uppsala. Det var inställt. Det tåget var också skyltat som tåg till Märsta - Uppsala (d.v.s. gamla tidtabellen). De lär sig väl till slut.

Så det började väl ungefär som väntat.

Leif Lagerstedt
Pendlare sedan 1969, har snart hört och sett allt!