[uppsalapendeln] Re: Förslag till ins�ndare

  • From: "Eva Paalzow Star Sollentuna" <eva.paalzow@xxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 21 Jan 2003 18:16:48 +0100

Hej Fredrik,
jag ger mina synpunkter på din artikel utifrån pendlingsförutsättningar Märsta
- Uppsala.

Jag/vi har ett tåg som går 19.30 från Märsta sedan går nästa 23.00. Jag kan
således inte längre flexa kvällstid (någon gång måste man ju arbeta in
förseningarna på morgnarna orsakade av tåget) så som jag skulle vilja, ej
heller åka in till Stockholm för att exempelvis gå på 7-9 bio. Då är avgången
från Stockholm antingen 19.10 eller 22.40, vilket val!?? Visst, jag/vi kan ta
ett tåg 20.40 eller 21.40 mot Uppsala men mot att betala biljett
Stockholm-Märsta vilket  jag inte känner mig motiverad att göra.

Jag har mailat till Christina Gordon att jag tillhör dem som ser det som en
lösning att SJ sätter in bussar kvällstid Märsta-Uppsala i stället för de
indragna tågen. Någon skrev bland alla mail som numera droppar in gällande
pendligen, att man skulle göra det.

Igår (03 01 20) var tåget 17.30 från Märsta till Uppsala inställt, 18.30-tåget
gick och på displayen i Märsta stod det att 19.30 tåget var inställt. När jag
kom till Uppsala gick jag därför till Kundtjänst för att fråga hur de hanterar
situationen med ett inställt 19.30tåg (från Märsta) med tanke på att väntan i
Märsta blir 3,5 timmar till nästa tåg (till 23.00tåget) till Uppsala ? Då fick
jag till svar att det tåget som enligt display i Märsta var inställt, skulle
avgå! Det var ju bra i detta fall - man hade alltså ordnat en ev. lokskada
eller vad det kunde vara och sett till att det skulle gå ett tåg. Men jag
väntar bara på den stund jag får tillbringa 3,5 timmar i Märsta
kvälls-/nattetid!

Jag tycker din artikel var mycket bra, sånär som på tiderna kvällstid från
Märsta till Uppsala som är 19.30 eller 23.00 (ej 19.30 eller 21.00)

Jag skulle vilja ställa som krav (med tanke på det krav du preciserat sist i
ditt mail) att de sänker sina biljettpriser i något slags förhållande till de
försämringar som nu blivit. I realiteten så har de ju höjt priset för oss då vi
har färre avgångar nu till samma pris!

Det med förlupen Eskilstunabo hade sina poänger!

mvh Eva Paalzow

>>> Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx 01/20/03 06:34pm >>>
  Här kommer ett förslag på insändare. Vad tycker ni i nätverket?

SJs nya tidtabell - ett slag i ansiktet på pendlarna!
==================================

Den 6 januari trädde en ny tidtabell i kraft på den under senare år så
flitigt omdebatterade SJ/Uppsalapendeln.
Döm om vår förvåning när vi fick se vad den innehöll! Vi trodde nämligen
att något av all kritik som reiktats mot SJ hade gjort intryck? Men
näppeligen!

*Över 20 avgångar per vecka är indragna. Detta utan någon som helst
kompensation till de som t ex hade utestående periodkort (de hade ju
faktiskt köpt
biljetterna i tron att de skulle få "utlovad vara" men istället dras
tjogtalet tåg nu in.)

*Folk som ämnar arbeta eller roa sig på kvällstid ska uppenbarligen inte
ta tåget - efter kl. 20.00 går det nu bara sporadiska tågavgångar, och
de flesta av dessa kommer söderifrån (Eskilstuna?) vilket också betyder
att de är försenade i 9 fall av 10, vilket i sin tur betyder extra
väntan om man till äventyrs skulle drista sig till att försöka åka
stadsbuss i Uppsala efter att man klivit av tåget. Synkning av trafik
mellan de olika företagen i TiM? Naturligtvis  inte! Kvällsskiftet eller
teater? Glöm det.
*Bor man i Knivsta eller Märsta eller  vill arbetspendla dit och
därifrån återstår i princip bara en sak  -  skaffa körkort och/eller bil
i förekommande fall! För med SJ/Uppsalapendeln har det nu blivit hart
när omöjligt att arbetspendla, inte ens folk med total flextid finner
det förenligt med en rimlig stressnivå. Från t ex Märsta och norrut går
nu tågen ungefär varannan timme kvällstid. Missar man sin ståplats på
det överfulla 19.30-tåget får man snällt vänta tills nästa tåg stannar,
kl. 21...
De få kvällståg som de facto avgår går istället via Arlanda, där det
någon enstaka gång går av nån förlupen Eskilstunabo, som av outgrundlig
anledning inte velat byta till Arlanda Express på Stockholm Central.
Sådana resenärer prioriteras alltså in absurdum. Ska man skratta eller
gråta? Flera pendlare har nu lämnat tillbaka sina kort eftersom de med
de nya tiderna inte längre kan nyttja tåget för sina dagliga
arbetsresor. Är det så vi vill att tågtrafikutvecklingen i Sverige ska
te sig? Vad säger politikerna?

*Häromkvällen havererade hela SJs datorsystem - det gick p g a något
datakrångel inte att köpa biljetter på det sätt som anvisats, i de blåa
"pelarautomaterna". Vad gjorde SJ då? Uppvisade flexibilitet och lät
kundens nytta stå i första rummet? Naturligtvis inte, i ett anfall av
sedvanligt fyrkantig byråkratisk nit tvingade SJ samtliga passagerare
att lösa biljett ombord på tåget, med den extraavgift som det innebär.
Inte frågan om att kunderna skall gå skadelösa när det är firmans
interna rutiner som strejkar! Istället hänvisades alla resenärer till
att efter tågresans slut vända sig till "Kundtjänst" - ett ställe som
(då det inte är stängt på stationerna) vid sådana här tillfällen brukar
innebära en kö på kanske 100 personer och timmars väntetid, eller, om
man är extra tålmodig,  kan man skicka ett brev till SJs  kundtjänst i
Krylbo. Därifrån kan man i bästa fall se fram emot ett svar inom de
närmaste 5-8 månaderna.  I bästa fall, alltså. Vissa får aldrig svar.

*Uppenbarligen ämnar SJ nu köra hela sin kassako i botten, för att  i
ett sista krampaktigt försök klämma ut de sista pengarna ur en sedan
länge havererad kommunikationsrutt. Vi vet alla hur ansträngd SJs
ekonomi är, och det är bara alltför tydligt att man nu tänker
(miss-)bruka hela sin monopolställning och låta alla resenärer utan
realistiska alternativ (dvs pendlarna) stå för en oproportionelig del av
detta underskott. Resten får naturligtvis skattebetalarna pytsa upp. Det
är dyrt för Sverige att ha SJ. Mycket dyrt, både för enskilda och för
landet som helhet!

Pendlarnätverket Uppsala-Stockhom upprepar sina krav:
* Bätte förbindelser mellna de två storstäderna - även kvälls- och nattetid!
* Alla tåg ska avgå och ankomma i tid!
* Informationen till resenärerna måste förbättras avsevärt, i synnerhet
vid trafikstörningar.
* Inga prishöjningar kan överhuvudtaget komma i fråga förrän ovanstående
krav är uppfyllda!