[uppsalapendeln] Re: Förslag till ins Xndare

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 22 Jan 2003 08:46:03 +0100

ingen aning, jag "bombade" UNT, SvD, DN, TV4 Uppland, SVT-ABC, P4 Uppland. Får se om nån nappar.

Eva Paalzow Star Sollentuna wrote:

Hej Fredrik,
När publiceras artikeln och i vilken/vilka tidningar?
mvh Eva Paalzow

ps ang. vad jag skrev igår kväll - jag har TIMkort, arbetar i Sollentuna. Det kunde kanske tyckas underligt att jag inte ville betala biljett Stockholm-Märsta kvällstid, jag menar då SJ biljett. Jag försöker ju i det längsta försöka åka pendeltåget till Märsta.d.s.

Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx 01/22/03 08:29am >>>

hej, sakfelet med tågen kl. 21 korrigerades sederemera till den version som gick till tidningarna. Det var ju ännu värre än jag kunnat föreställa mig - 19.30 och sen 23.00 - betyder i mina öron att pendlingstrafiken de facto har uppfört efter kontorstid, nåt annat kan man inte säga om det!

Det verkar också som om C G inte förstår våra invändningar om det där med priset - hon gjorde ju den egendomliga parallellen med nåt Gym som hon besöker, där hon tydligen anser att man får finna sig i att de drar in maskiner, sänker öppettiderna, osv, utan att månadsavgiften ändras. Men det resonemanget är ju horribelt - åtminstonde jag hade definitivt gått tillbaka till stället och högljutt påpekat att "det här är inte vad ni utlovade då jag löste biljetten" - vad lever man i för värld när man inte inser sånt? Och säger det nånting om SJs bild av verkligheten, kontraktsrätten, näringslivets etik ("ingångna avtal ska hållas"), osv?

/F

Eva Paalzow Star Sollentuna wrote:

Hej Fredrik,
jag ger mina synpunkter på din artikel utifrån pendlingsförutsättningar Märsta
- Uppsala.

Jag/vi har ett tåg som går 19.30 från Märsta sedan går nästa 23.00. Jag kan således inte längre flexa kvällstid (någon gång måste man ju arbeta in förseningarna på morgnarna orsakade av tåget) så som jag skulle vilja, ej heller åka in till Stockholm för att exempelvis gå på 7-9 bio. Då är avgången från Stockholm antingen 19.10 eller 22.40, vilket val!?? Visst, jag/vi kan ta ett tåg 20.40 eller 21.40 mot Uppsala men mot att betala biljett Stockholm-Märsta vilket jag inte känner mig motiverad att göra.

Jag har mailat till Christina Gordon att jag tillhör dem som ser det som en lösning att SJ sätter in bussar kvällstid Märsta-Uppsala i stället för de indragna tågen. Någon skrev bland alla mail som numera droppar in gällande pendligen, att man skulle göra det.

Igår (03 01 20) var tåget 17.30 från Märsta till Uppsala inställt, 18.30-tåget gick och på displayen i Märsta stod det att 19.30 tåget var inställt. När jag kom till Uppsala gick jag därför till Kundtjänst för att fråga hur de hanterar situationen med ett inställt 19.30tåg (från Märsta) med tanke på att väntan i Märsta blir 3,5 timmar till nästa tåg (till 23.00tåget) till Uppsala ? Då fick jag till svar att det tåget som enligt display i Märsta var inställt, skulle avgå! Det var ju bra i detta fall - man hade alltså ordnat en ev. lokskada eller vad det kunde vara och sett till att det skulle gå ett tåg. Men jag väntar bara på den stund jag får tillbringa 3,5 timmar i Märsta kvälls-/nattetid!

Jag tycker din artikel var mycket bra, sånär som på tiderna kvällstid från Märsta till Uppsala som är 19.30 eller 23.00 (ej 19.30 eller 21.00)

Jag skulle vilja ställa som krav (med tanke på det krav du preciserat sist i ditt mail) att de sänker sina biljettpriser i något slags förhållande till de försämringar som nu blivit. I realiteten så har de ju höjt priset för oss då vi har färre avgångar nu till samma pris!

Det med förlupen Eskilstunabo hade sina poänger!

mvh Eva Paalzow

Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx 01/20/03 06:34pm >>>

Här kommer ett förslag på insändare. Vad tycker ni i nätverket?

SJs nya tidtabell - ett slag i ansiktet på pendlarna!
==================================

Den 6 januari trädde en ny tidtabell i kraft på den under senare år så flitigt omdebatterade SJ/Uppsalapendeln.
Döm om vår förvåning när vi fick se vad den innehöll! Vi trodde nämligen att något av all kritik som reiktats mot SJ hade gjort intryck? Men näppeligen!

*Över 20 avgångar per vecka är indragna. Detta utan någon som helst kompensation till de som t ex hade utestående periodkort (de hade ju faktiskt köpt
biljetterna i tron att de skulle få "utlovad vara" men istället dras tjogtalet tåg nu in.)

*Folk som ämnar arbeta eller roa sig på kvällstid ska uppenbarligen inte ta tåget - efter kl. 20.00 går det nu bara sporadiska tågavgångar, och de flesta av dessa kommer söderifrån (Eskilstuna?) vilket också betyder att de är försenade i 9 fall av 10, vilket i sin tur betyder extra väntan om man till äventyrs skulle drista sig till att försöka åka stadsbuss i Uppsala efter att man klivit av tåget. Synkning av trafik mellan de olika företagen i TiM? Naturligtvis inte! Kvällsskiftet eller teater? Glöm det.
*Bor man i Knivsta eller Märsta eller vill arbetspendla dit och därifrån återstår i princip bara en sak - skaffa körkort och/eller bil i förekommande fall! För med SJ/Uppsalapendeln har det nu blivit hart när omöjligt att arbetspendla, inte ens folk med total flextid finner det förenligt med en rimlig stressnivå. Från t ex Märsta och norrut går nu tågen ungefär varannan timme kvällstid. Missar man sin ståplats på det överfulla 19.30-tåget får man snällt vänta tills nästa tåg stannar, kl. 21...
De få kvällståg som de facto avgår går istället via Arlanda, där det någon enstaka gång går av nån förlupen Eskilstunabo, som av outgrundlig anledning inte velat byta till Arlanda Express på Stockholm Central. Sådana resenärer prioriteras alltså in absurdum. Ska man skratta eller gråta? Flera pendlare har nu lämnat tillbaka sina kort eftersom de med de nya tiderna inte längre kan nyttja tåget för sina dagliga arbetsresor. Är det så vi vill att tågtrafikutvecklingen i Sverige ska te sig? Vad säger politikerna?

*Häromkvällen havererade hela SJs datorsystem - det gick p g a något datakrångel inte att köpa biljetter på det sätt som anvisats, i de blåa "pelarautomaterna". Vad gjorde SJ då? Uppvisade flexibilitet och lät kundens nytta stå i första rummet? Naturligtvis inte, i ett anfall av sedvanligt fyrkantig byråkratisk nit tvingade SJ samtliga passagerare att lösa biljett ombord på tåget, med den extraavgift som det innebär. Inte frågan om att kunderna skall gå skadelösa när det är firmans interna rutiner som strejkar! Istället hänvisades alla resenärer till att efter tågresans slut vända sig till "Kundtjänst" - ett ställe som (då det inte är stängt på stationerna) vid sådana här tillfällen brukar innebära en kö på kanske 100 personer och timmars väntetid, eller, om man är extra tålmodig, kan man skicka ett brev till SJs kundtjänst i Krylbo. Därifrån kan man i bästa fall se fram emot ett svar inom de närmaste 5-8 månaderna. I bästa fall, alltså. Vissa får aldrig svar.

*Uppenbarligen ämnar SJ nu köra hela sin kassako i botten, för att i ett sista krampaktigt försök klämma ut de sista pengarna ur en sedan länge havererad kommunikationsrutt. Vi vet alla hur ansträngd SJs ekonomi är, och det är bara alltför tydligt att man nu tänker (miss-)bruka hela sin monopolställning och låta alla resenärer utan realistiska alternativ (dvs pendlarna) stå för en oproportionelig del av detta underskott. Resten får naturligtvis skattebetalarna pytsa upp. Det är dyrt för Sverige att ha SJ. Mycket dyrt, både för enskilda och för landet som helhet!

Pendlarnätverket Uppsala-Stockhom upprepar sina krav:
* Bätte förbindelser mellna de två storstäderna - även kvälls- och nattetid!
* Alla tåg ska avgå och ankomma i tid!
* Informationen till resenärerna måste förbättras avsevärt, i synnerhet vid trafikstörningar.
* Inga prishöjningar kan överhuvudtaget komma i fråga förrän ovanstående krav är uppfyllda!

uppsalapendel@xxxxxxxxxxx ********************************