[uppsalapendeln] Focus

  • From: Pamela Davidsson <pamela@xxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 12 Feb 2003 14:43:31 +0100

Nu börjar det bli avvikelse från ämnet igen !

Jag tycker det verkar vara en hopplös situation med Banverkets trafikledning i
sin bubbla, SJ som vill satsa på långväga helgresenärer. Och en total brist på
koordination och samarbete mellan SJ och banverket.

Det känns som om månatliga, dessutom inställda, möten med Gordon inte ger annat
än en gnällig mailinglista.

Vi behöver kräva mer. Engagera folk på en högre nivå. Förmodligen vill
Uppsalapoliterna att vi ska hålla oss hemma, så de ser inget i att driva bättre
kommunikationer med omgivningen. "Uppsala med karaktären av staden på slätten"
är ett gammalt slagord.

Är det inte dax att kräva en avreglering på sträckan Uppsala-Stockholm ? Få in
en entreprenör som vill transportera folk. Folk som köper månadskort på den
sträckan och inte vill subventionera kock-mat i Malmö.

SL har fått mycket kritik de senste åren, men vore det inte på tiden att kräva
att SL/Connex kunde få komma in på sträcka ? Att SLkort skulle gälla i hela
Uppland, inte bara i södra delarna ? Tänk vad trevligt, 500 kr i månaden ! Jag
kan nog även tänka mig ett extra zontillägg !

Man kan tycka vad man vill om politiker, men våra riksdagsmän från Uppsala
borde ju vara en vettig kanal. De pendlar ju ochså över slätten, utanför
kommunens gränser.

Om inte Banverket i sina framtidsplaner ser en acceptabel förbättring, då är
det kanske via deras styrelse/'ägare' man ska trycka på för att få det bättre ?

/Pamela