[uppsalapendeln] Re: óFiso-8859-1?Q? Vilka_vann ?_7:30_eller_7:40-resenärerna ??Date: Wed, 27 Aug 2003 10:08:00 +0200

  • From: Leif Lagerstedt <lagerstedt@xxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 27 Aug 2003 10:32:23 +0200

Svar: Som alltid, pendlarna förlorar. Tänk att radarparet SJ/Bananverket efter alla dessa år inte lärt sig att hantera tidtabellsskiften. Alltid samma strul, för korta tåg (0700 är ju en ren skandal), Hagalund krånglar (sedan 30 år!), lokskador, våra tåg hamnar på pendeltågsspåren, trafikledningen i Stockholm prioriterar bort Uppsalapendeln etc. ad nauseam! Men scenerna på Uppsala C just nu påminner verkligen om filmen Semestersabotören!

På fredag skall jag till Skövde och det finns numera ett X 2000 som går Sundsvall - Stockholm - Göteborg. Går 0756 från Uppsala. För ca 10 år sedan hade man liknande förbindelser. Nu får vi se om jag måste visa upp biljetten innan jag stiger på tåget. Som pendlare är man ju dödskallemärkt. Krånglar man nu så kommer seismologiska institutionen att notera få kraftiga utslag! Har helt förlorat tålamodet med ett företag som jag satsat 45 000 kr på!

Leif Lagerstedt

At 03:09 27/08/2003 -0500, you wrote:

I morse tänkte jag ta 7:30-tåget från Uppsala.
Det kom in vid avgångstid (givetvis utan något meddelande om försening)
Efter några minuter sades det i högtalarna att man beklagade förseningen, skyllde på hagalund, och att de nu var något mer fel på loket som lokföraren höll på att fixa.
Samtidigt kom intercitytåget till linköping 7:36 in och ett ström av resenärer övergav 7:30-tåget och sprang över till detta.
C:a 7:45 kom ett nytt meddelande om att tåget skulle köra om några minuter, men med reducerad hastighet. Då fick jag och flera andra nog och sprang över till 7:40 tåget som inte heller kommit iväg än.

Då gick 7:30-tåget. Fem minuter senare även 7: 40 (Slutligen femton minuter försenat till stockholm C)

Frågan är: Vilka vann? De som bytte eller de som satt kvar?

/Gustav